![]() |
Kolos bilmekaniker kolla hit.
Jag har en Mazda 626 -89 som är fruktansvärt fin och går som ett spjut, men sista tiden har jag haft ett skumt problem som jag inte vet hur jag ska lösa.
Enkelt förklarat så dör allt i bilen, batteriet laddas ur helt i princip, man märker att det händer för bilen börjar rycka, sen dör all belysning etc inne i bilen, sist dör klockan, och när den dör är det kört, sen stannar bilen och när man då vrider om nyckeln händer inget. Första gången det hände trodde jag det var generatorn, lämnade in den men den var kanonfin+att den laddar som den ska! Efter att det hände igen köpte jag nytt batteri och bilen gick som ett spjut, tills igår då det hände igen, jag kan fan inte komma på vad som kan vara fel; generatorn är perfekt, laddar som den ska+helt nytt batteri, alltså känns det som felet borde vara däremellan någonstans eftersom den laddar men batteriet blir ändå urladdat? Är tacksam för alla tips jag kan få, för jag tror att det är något litet skitfel, bilen går ju hur bra som helst och har alltid gjort, men något är skumt den saken är säker. Laddar jag upp batteriet nu så lär han gå som en klocka igen, tills batteriet är urladdat, men varför laddas det ur om generatorn laddar som den ska? |
Bästa är att lämna in den så dem får kolla. Har kommer du få tiotusentals svar som endå är, "jag tror...".
|
Citat:
|
Då tycker jag att du ska söka på bilforum på google. Bara att regga sig på något bra forum och ställa sina frågor där.
|
El fel är riktigt tragiskt att jobba med.
Vet du om det finns ett service uttag på bilen ??? Finns det så kopplar man bara på en dator (på bilverkstad) och den visar då vad som är fel. Du är helt 100% att generatorn funkar som den ska och du har ett helt nytt batteri, antar att remmen är bra spänd också då du måste ha haft lös generatorn. Kan ju vara så att generatorn har lagt av denna gång alt laddningsregulatorn. Testa att ladda batteriet för då kan du utesluta det |
vet inte om den heter så men rotorn? Den havererade på min gamla 740 89´a.
För den agerade väldigt likt dina symptom "man märker att det händer för bilen börjar rycka, sen dör all belysning etc inne i bilen, sist dör klockan, och när den dör är det kört, sen stannar bilen och när man då vrider om nyckeln händer inget." |
Massa konstiga förslag å det dummaste var nog att lämna in en 18 år gammal bil på verkstad för att dom ska felsöka den, kommer ju kosta mer än vad bilen är värd.
Jag skulle börja med att kolla jordpunkterna i karossen, är dom ärgiga och dana så kan det leda till jordfel och mycket konstiga fel kan då inträffa. Kolla kablaget till och från generator och batteri. Det låter ju som om inte batteriet laddas ordentligt och det kan ju bero på generatorn, som du redan kollat, eller batteriet, som du bytt så då skulle jag misstänka ett jordfel. |
Citat:
|
Citat:
|
låter som glappkontakt mellan generator o batteri
|
Citat:
Men jag har aldrig heller skruvat i Mazda |
e så less på mazda, har skruvat på en mazda 626 -98 hela helgen.
tips ifall ni behöver byta spindelled på dessa, lämna in skiten. |
Troligen laddningsregulatorn kostar 525:- på Mekonomen. Du kan lika gärna gå till skroten och få både generator och laddningsregulator för samma pengar.
|
Generatorn har jag lämnat in och den var som ny, nytt batteri har jag med, troligen är det något enkelt fel, kablar från batteriet etc, någonstans blir det glapp/överhettat, oftast händer det när jag har kört en viss sträcka när jag tänker efter, ringde till en duktig mekaniker förut och han var ganska säker på att det har något med det att göra, kommer nog att lämna in den för det går nog ganska fort att hitta felet.
|
Citat:
Har du igen kompis som mekar mycket som kan kolla på det? |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:27. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)