Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Träningsjournaler & Bilder (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Kicking my body's ass (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96749)

Wave man 2007-06-21 23:08

Kicking my body's ass

Har äntligen hittat till kolozzeum där jag nu lurkat runt och fått tips och inspiration. Tanken är att starta en träningsjournal för att motivera mig och lättare kunna övervaka framgång och motgång!

Lite Tolstoy-varning nu.

Det här är dagsläget. Över sommaren är jag hemma (i Växjö) från Lund där jag pluggar och inte rör på mig över huvud taget. Kilona har börjat komma rätt bra (alltså dåligt) nu och jag tänkte att nu får det fan vara nog - nu får jag ta tag i mitt liv. Tack och lov så har fläskkilona fördelat de sig rätt bra över kroppen så att det inte ser groteskt ut.

Under tonåren, i högstadiet och gymnasiet så tränade jag kampsport och var rätt fit för det. Efter gymnasiet fortsatte jag i några år innan jag fet-tröttnade, iaf för tillfället. Det kulminerade i en (dröm)resa till staden Deng Feng i Kina där jag tränade shaolin kung fu på nybörjarnivå i ett 2.5 månader. Jag gick ner 6 kilo, från 75 till 69 kilo.

Här är en bild från då:

Före

Och här är en, tyvärr symptomatisk, bild från nu (efter):

Efter

Så... nu tänkte jag börja träna igen. Inte kampsport denna gång, utan gym + jogga. Har köpt bra springskor och klarar ca 2.5 kilometer innan jag kollapsar. Har köpt sommarkort på billigaste gymmet i stan i en källare utan dusch. Stämningen är väldigt skön och benmaskinerna är väldigt oanvända. Men så är det kanske på alla gym?

Lite stats:

Ålder: 23
Vikt: ca 84
Midja: 93 cm
Bröst: 104 cm
Underarm: 31 cm
Biceps: 34.5 cm
Vader: 42 cm
Lår: 62 cm

Jag skulle vilja säga att jag vill gå ner 10 kg men jag vet inte om jag vill det. Jag trivs ungefär bra med min nuvarande volym. Om man bara kunde förvandla fettet till muskler..... Folk frågar mig ibland om jag tränar mkt på gym. Det känns bra. Så det skulle säkert kännas ännu bättre om man faktist gjorde det och att det var det som stod för volymen. :hbang:

Hursomhelst har jag i Lund en polare som är nån sorts tränare på ett gym och hade satt ihop ett helkroppspass som han testade på mig några gånger. Tyvärr har jag tappat bort det pappret men har försökt sätta ihop nåt liknande utifrån vad jag minns och vad som verkade bra. När jag får tag i honom nästa gång ska jag fråga om han fortfarande har kvar det...

Kom gärna med synpunkter och förslag om det är något som verkar konstigt, eller för den delen bra, eller om det är något som skulle kunna ändras för att bli bättre. Jag tänkte göra helkroppsprogram i kanske halva sommaren och sedan antingen köra split eller fortsätta som innan om det känns bra.

Såhär i början har jag kört med knappt några vikter för att vänja och få igång kroppen, och vänja in den. Jag litar inte riktigt på den, eller på mitt omdöme rörande vilka vikter jag klarar eller bör köra. Och små vikter också, pinsamt nog, för att jag är svag.

Armar, axlar:
Assisted chinups: 1x8x35kg assist + 2x8x40kg assist
Bänkpress: 3x11x15kg/arm (Ja, det är pinsamt att skriva då det är ungefär som tom stång men det går alltså extremt lätt. Lägger knappt på nån vikt för jag vill ta det lugnt nu i början. Körs i maskin där vikter för respektive arm löper parallellt och oberoende. Har hittills kört dessa i slutet av passet. Funderar på att flytta till början.
Stående handlyft åt sidan: 4x10x5kg
Stående rodd: 3x10x10kg

Torso:
Benlyft: 3x15
Vanliga situps: 3x20 (ska börja göra i maskin nästa gång)
Rygglyft: 3x10
Sittande rodd: 3x10x20kg

Ben:
Benpress 45 grader: 3x10x60kg
Lårcurl: 3x10x10kg
Bensträck/spark: 3x8x15kg

Av erfarenhet vet jag att mina hamstrings är väldigt känsliga för träningsvärk. Därför körde jag med minimivikten 10kg. Det hjälpte inte, de slog bakut och nu kan jag knappt röra knäna med händerna. Bänkpressen känns löjligt lätt så ska nog öka på vikten i veckan eftersom. Helst skulle jag vilja köra naturell, utan maskin, men då jag ofta inte har någon polare med när jag tränar så föredrar jag maskin. Hoppas kunna öka på bra i chinups, det är ett av mina delmål. När jag gick i gymnasiet klarade jag ca 10-15 med kv utan hjälp. Var ju lite tanigare då ifs.

Denna sommar jobbar jag natt på psyket. Den som gissat att det blir många timmar sittande stilla framför tvn eller på vak har gissat rätt. Om du också gissat att det är svårt att få rutin i ätandet i övergångarna mellan de dagar man är ledig och de man jobbar har du dubbelt rätt. Finns här andra som jobbar natt samtidigt som de tränar och äter rätt? Finns det tips och riktlinjer? Får göra ett forumsök.

Nu ska jag jobba natt fre lör sön över midsommarhelgen. Börjar jobba 21 på midsommarafton och pallar inte göra det halvhjärtat i någon timme så sticker till gymmet kl 18 innan firandet hinner börja på riktigt. Sen blir det mer träning över helgen, och lite vila mån och tis.

-------------------------------------------

Var precis ute och sprang. Det är väl en nödvändig del i mitt fettbrännande. Stora muskler i all ära men täcks de av det nuvarande fettlagret är det ändå inte roligt.

Köpte för ca 3 månader sedan ett par löpdskor för att komma igång lite med det. Jag har sån grymt taskig löpkondition - även när jag har sprungit mycket, som när jag tränade i Kina och sprang varje dag flera gånger, så är det som att jag inte är byggd för långdistanskondition. Detta blir såklart en bra ursäkt, en som hindrar min utveckling, så nu är det ju lika bra att jag utmanar den och ser om det fortfarande stämmer. Jag har iaf nu sprungit ett par tre gånger i veckan i 2-3 månader. Jag brukar som jag skrev tidigare springa runt 2.5km innan kroppen säger ifrån.

Och så har det varit nu i 3 månader. Inga framsteg alls. Jag antar att det beror på dels min taskiga grundkondition i det att den är just dålig samt att den inte har tillåtit mig mer än dessa korta rundor, dels att jag nu väger så mycket - över 80 kilo. Det är mycket vikt, mer än kroppen är van vid iaf. Och dels har jag haft känningar utmed smalbenen vilket jag har varit rädd ska vara kopplat till benhinnorna. Då jag har varit rädd att trappa upp dessa till något kroniskt eller iaf allvarligare än vad det behöver va så har jag inte vågat pressa mig själv så mycket.

Denna gång gick det som en dans dock. När jag sprungit ca 2/3 av rundan kändes det så bra att jag dubblade tillbaka ca 400 meter. När jag sprungit rundan kändes det som att jag skulle kunna ha sprungit en en km till. Mycket är väl dagsform men hoppet gryr att jag faktist kan göra framsteg på detta område, bara att det tar lång tid...

Här i trakten finns det en skogsrunda som är 6.5 km. Nu har jag tänkt att jag ska börja ta mig runt den rundan. Springa så långt jag orkar och sen rask promenad. Orkar jag sedan kan jag ju springa bitar av det. Det känns som att det då skulle finnas mycket mer marginal för förbättring och också lättare att märka förbättringar.

Dessutom så blir det ju längre tid med förhöjd puls.

Har suttit och tittat på bilderna från Kina nu. Gick sedan och tittade på mig själv i spegeln. Insåg hur astronomisk skillnaden är, och vilken blekfet gris jag ser ut som nu. Det känns motiverande! Jag blev arg och peppad... Som Dr Cox säger i Scrubs, lite parafraserat, den dag du tittar dig själv i spegeln och är nöjd så har du förlorat, grabben...

smilet 2007-06-21 23:25

Hej och välkommen!!

Måste säga att du skriver på ett väldigt trevligt sätt. Ska bli roligt att följa din journal!! Vad gäller träningsupplägget är jag inte rätt person att uttala mig, för jag är nybörjare själv, men det finns mycket smått och gott att hitta häromkring om man letar :thumbup:

Vad kommer det sig att du la av med kung fun? Skulle ha trott att en sån resa gav en glöd som satt i hela livet. Fast det kanske blev för mycket?

Lycka till nu med träningen och skriv ofta!!

Wave man 2007-06-21 23:49

Tack så mycket!

Kul att vara här, verkar finnas mycket kunskap att ta del av, och mycket inspiration i träningsjournalerna. Bokmärkar din för vidare läsning!

Vad gäller kung fun så tappade jag dels motivationen. Jag tror att träningen från början hade en del att göra med självförsvar och att känna sig säker och så rent fysiskt. Att kunna försvara sig själv. (Mystiken och det lite hemliga var väldigt attraktivt också... Började träna karate när jag i högstadiet nån gång för första gången såg karate kid.) Men, jag tror jag har tappat lite av det där behovet. Som att jag är mindre rädd nu för tiden.

Hur som helst, resan och träningen i Kina var verkligen häftig och en av de bästa grejerna jag gjort. En barndomsdröm. Men även en av de jobbigaste grejerna jag gjort. 6h träning per dag med start 0500. Jag ser tillbaka på det med glädje men jag fick nog en överdos. :)

Wave man 2007-06-22 16:13

Jaaaa!!

Igår skrev jag ju att jag idag midsommarafton skulle ge mig ut och springa en 6.5km skogsrunda i närheten. Sagt och gjort. Då jag ska jobba i natt var jag igår uppe till kl 6 på morgonen, detta för att kunna sova hela dagen idag så jag kan vara alert på natten.

Jag vaknade vid middagstid av att telefonen ringde. Regnet stod som spön i backen. Det regnade fortfarande vid 15 tiden när jag steg upp. Så jag åt frukost och gav mig ut. Tanken var alltså att springa så långt jag orkade och sedan promenera resten av rundan raskt.

Men det blev i stället ett stort cardio PB då det visade sig att jag lyckades ta mig runt hela rundan utan att stanna för att gå eller promenera!! Nu sitter jag här 20 min efter hemkomst, genomblöt och med skorna fyllda med tidningspapper, och förstår fortfarande inte riktigt vad som hänt. På något sätt har det lossnat!

Jag förstår som sagt inte riktigt hur dock. 6.5 km springtur när det längsta jag sprungit på ca 6 år är 2.5 km. Jag är iaf överlycklig. Det här är ungefär jag när jag kom i mål: *gah!*

Inget midsommarfirande dock! Nu slänga i mig en shake, lite kyckling+pasta och sedan iväg till gymmet innan jobbet. Yeah! Det finns hopp.

Ha det! Trevlig midsommar. :thumbup:

Wave man 2007-06-23 16:58

Igår midsommarafton var det helt tomt och tyst på gymmet. Det var skönt. Inget rix fm och måns vad han nu heter skrålande i högtalarna, och allting ledigt.

Benpress 45 grader
2x12x40
1x12x60
3x10x80

Bencurl
2x10x15
3x10x20

Bensträck
6x10kg
9x10kg
2x10x15kg
12x20kg

Bänkpress
2x12x20kg
1x10x30kg
1x10x40kg (Tungt)
1x10x30kg
1x6x30kg

Chins med assist (kv=82.7kg)
2x12x(kv-60kg)
1x10x(kv-45kg)
3x9x(kv-40kg)

Situps i maskin
2x12x10kg
3x10x20kg

Rygglyft
3x10

Sittande rodd
1x15x20kg
1x8x30kg
3x10x35kg

Tror jag fick med allt där! Det var ett skönt pass. Jag var väldigt svettig men de flesta övningarna känns som att det finns lite marginal att ta mer om jag skulle vilja.

Wave man 2007-06-24 15:34

Igår em innan jobbet så var jag ute och promenerade ca 1h. Var skönt. Sen käka, sen iväg till gymmet. Hann inte köra allt jag tänkt dock.

Chins med assist (kv=83.1kg)
12x(kv-60kg)
12x(kv-60kg)
10x(kv-45kg)
10x(kv-45kg)
10x(kv-45kg) Här var det jobbigt

Benpress 45 grader
2x12x40kg
1x12x60kg
2x10x80kg
1x10x100kg

Bencurl
2x10x15kg
2x10x20kg
1x10x25kg
1x12x30kg Lättare än jag trodde det skulle bli.

Bänkpress i maskin, sittande
2x10x20kg
10x30kg
10x30kg
8x30kg Här började musklerna säga ifrån. Nästa set hade blivit fail.

Benlyft
3x15 Bränner ännu bra i magen

Situps i maskin
2x10x10kg
1x7x20kg
3x10x30kg

Rygglyft
3x10

Sittande rodd
1x15x20kg
1x10x30kg
2x10x35kg
1x12x35kg

Hade velat hunnit med stående handlyft åt sidan, bensträck, stående rodd också. En annan gång. Nu måste jag ut och gå 1h igen så jag hinner innan mat och gym och sen jobb heeela natten.

Funderar på att sätta upp ett kroppsviktsmål till 3 månader fram.

Peace!

Wave man 2007-06-25 08:25

Oj oj. Galen natt i natt på jobbet. Psyket är inte helt lätt alla nätter.

Benpress 45 grader
2x12x40kg
1x5x60kg
1x3x80kg
3x10x100kg (mest hittills)

Bencurl
2x10x15kg
1x8x20kg
2x11x30kg
1x12x35kg

Bensträck
2x10x10kg
1x5x15kg
3x10x20kg

Chins med assist (kv ca 83)
1x12x(kv-60kg)
1x8x(kv-50kg)
3x10x(kv-40kg)

Bänkpress i maskin, sittande
2x10x20kg
3x10x30kg

Stående handlyft åt sidan
1x12x ca 4kg
3x10x ca 6 kg

Situps i maskin
3x10x25kg

Rygglyft
3x10

Sittande rodd
2x10x20kg
1x8x30kg
3x10x40kg

Var ett grymt skönt pass innan jobbet. Svettades mindre än vanligt och behövde inte dricka så mycket som jag brukar. Axlarna var dock ganska möra sedan... ringde flickvännen precis efter och orkade knappt hålla upp telefonen till örat.

Uhh! Trött. Nu är jag ledig två dagar, sen jobba två dagar, sen ledig fredag lördag söndag. Blir följaktligen lite mindre tid på gymmet denna vecka - två eller tre pass. Har ju kört 5 ggr denna vecka så det jämnar ut sig. En recovery-vecka nu. Får ut och springa desto mer! Nu vet jag ju att jag klarar mer än 2-3km...

Får bli i eftermiddag eller kväll när jag sovit ut. Ser fram emot det! *flex*

NiklasAhlqvist 2007-06-25 09:53

Fortsätt jobba så kommer allt:D

StefanC 2007-06-25 10:08

Länden på dig har du missat.

Wave man 2007-06-25 15:15

Citat:

Ursprungligen postat av NiklasAhlqvist (Inlägg 2373108)
Fortsätt jobba så kommer allt:D

Tack mannen! :) Blir peppad av detta forum.

Citat:

Ursprungligen postat av StefanC (Inlägg 2373121)
Länden på dig har du missat.

Jag är 170cm lång. Därmed är ju 83kg en del... Som mest i form jag har varit, på bilden där uppe, har jag vägt 69-70kg.

Vet inte riktigt hur mycket jag ska satsa på att gå ner. Muskelmässigt kommer jag ju bli större än jag är där.

Wave man 2007-06-25 19:48

Uhhhhh... nu har jag varit ute och sprungit 6.5km rundan igen. Var jobbigt men det gick. Var dock tvungen att gå ca 100m i en brutal uppförsbacke i slutet. Lite av ett nederlag men annars hade inte den resterande biten efter backen gått.

Hade inte ätit sedan frukost 4h tidigare och magen kändes som ett stårt svart hål den sista 1/3 av rundan. Nu blir det fiskgryta och potatis iaf. Och sen eventuellt en promenad ca 1h med modern och hunden.

Känns som om jag legat på ett bra kaloriminus några dagar nu. Ätit nyttigt och ofta men lätt, samtidigt som jag gymmat och sprungit/promenerat minst 1h varje dag. Fint. Med denna takten borde saker och ting se bättre ut om nån månad.

YEah!!!!

smilet 2007-06-25 19:50

Citat:

Ursprungligen postat av Wave man (Inlägg 2373464)
Vet inte riktigt hur mycket jag ska satsa på att gå ner. Muskelmässigt kommer jag ju bli större än jag är där.

Äsch, tycker inte du ska satsa på någon speciell vikt. Sikta på en speciell form istället, å strunta i om vågen går upp eller ner så länge spegelbilden går åt rätt håll ;)

Wave man 2007-06-25 20:29

Det ligger nåt i det du säger! :thumbup: Får nog bli att göra så. Formen är ju ändå det viktigaste, och om några bonus kilo fläsk förpassas till de sälla jaktmarkerna så är det ju en bonus.

Wave man 2007-06-26 19:33

Aktivitet idag: sprungit ca 4.5km, följt av ca 30min promenad.

Jobbigt att springa, men det var inte konditionen så mycket som hindrade mig utan att mina smalben gör ont som fan. När jag sprang var det som om musklerna särskilt på insidan men även på utsidan marinerats i tabasco. Så det blev inte så snabb takt.

Får nog se till att köra promenad 1-1.5h i två dagar nu och vila upp benen så de hinner vänja sig.

I morgon alltså promenad och gym.

Börjar märka hur bukfettet ger sig. Mindre att knipa om nu och något mer form på 1:packet. ;)

smilet 2007-06-28 18:20

Citat:

Ursprungligen postat av Wave man (Inlägg 2376303)
När jag sprang var det som om musklerna särskilt på insidan men även på utsidan marinerats i tabasco.

Ojdå, det där lät inte bra. Du har bra skor va? Håller tummarna att du slipper tabascon efter några dagars vila :thumbup:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:21.