![]() |
En fråga om kroppen och kyla
Minns inte om jag frågat det här på kolo tidigare, men varför måste kroppen vara 37 grader varm? Vid 40 grader eller 30 grader är man ju typ död. Vad är det som tar fysisk skada? Vätskor borde ju inte påverkas förren vid 0 eller 100. Är det bakteriefloran som blir fel eller?
|
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Har för mig att proteiner kan sluta fungera optimalt vid 40+ (strukturen kan inte längre bibehållas) eller t om denatureras (lite osäker där, kanske behöver lite högre temperatur) och eftersom vi har så mycket proteiner i kroppen som står för livsviktiga funktioner så...
|
Citat:
|
Citat:
|
Det krävs en viss temperatur för att kroppens alla system och organ ska fungera som det är tänkt. Det räcker med små variationer för att funktionen ska sänkas.
|
Citat:
|
Det pågår miljontals kemiska reaktioner i kroppen, och bland annat temeraturen bestämmer hur fort dessa reaktioner går. Bäst fungerar det vid 37 grader. Blir det för varmt eller kallt kan de inte ta vid över huvud taget och då dör man.
Men noggrant än så kan jag inte beskriva det. Grundas på flyktiga minnen från en biologilektion i gymnasiet ;) |
Det är antagligen så att kroppen skulle kunna klara av lite större variation än den nu klarar, rent process- och substansmässigt. Men att krisen kommer när kroppen slår knut på sig själv i försöken att fixa 37 grader (opti).
Växelvarma djur har väl i stort sett samma grundläggande system och funktioner (på cellnivå osv), och de klarar ju betydligt större sving. |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:04. |