Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Kost & Näring (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=5)
-   -   Kebab, mums! (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=95556)

Alfred Nobel 2007-05-30 13:15

Kebab, mums!

Jag drog i mig en "nyttigare" variant av Kebab idag till lunch. Istället för pommes beställde jag potatismos(pulvermos förmodligen) och bad om kebabsåsen vid sidan om som jag sedan försiktigt lade på (ca: 1msk). Sen fanns det förståss massa kebabkött, isbergssallat, tomat och lök till...

Frågan jag ställer till er är hur onyttigt Kebabköttet egentligen är? Och någon som har ett koll på vad de innehåller för kcal mängd per 100g? Näringsvärden osv?

Jag har försökt googla runt och finna svar - Men ack vad dåligt det går!

isato 2007-05-30 13:18

Citat:

Ursprungligen postat av Niklas Sjöö (Inlägg 2327044)
Jag drog i mig en "nyttigare" variant av Kebab idag till lunch. Istället för pommes beställde jag potatismos(pulvermos förmodligen) och bad om kebabsåsen vid sidan om som jag sedan försiktigt lade på (ca: 1msk). Sen fanns det förståss massa kebabkött, isbergssallat, tomat och lök till...

Frågan jag ställer till er är hur onyttigt Kebabköttet egentligen är? Och någon som har ett koll på vad de innehåller för kcal mängd per 100g? Näringsvärden osv?

Jag har försökt googla runt och finna svar - Men ack vad dåligt det går!

Fettet i kebabkött är förkastligt och utgör en stor del av energin/100g.

Evensar 2007-05-30 13:19

Frågan har varit uppe tidigare har jag för mig, och borde finnas i någon utav dessa trådar: http://www.kolozzeum.com/forum/searc...archid=1092106

Alfred Nobel 2007-05-30 13:20

Citat:

Ursprungligen postat av isato (Inlägg 2327054)
Fettet i kebabkött är förkastligt och utgör en stor del av energin/100g.

Mindre bra med andra ord... Då är det bara att löpa bort alla onyttigheter jag smackat i mig då ;)

Kabuto 2007-05-30 13:32

Ett annat tips är ju vanlig kebabsallad :)

Alfred Nobel 2007-05-30 13:41

Citat:

Ursprungligen postat av Kabuto (Inlägg 2327070)
Ett annat tips är ju vanlig kebabsallad :)

Haha, ja men det står jag mig inte på *flex* behövde energi!

theoppositescollide 2007-05-30 13:43

^^agreed, beställer alltid kebabsallad ute, slipper man alla onödiga kolhydrater helt. Kebabköttet är ju som sagt jäkligt fett dock, och jag gissar på att dom inte sparar på krutet i vitlökssåsen heller för den delen.

Arne Persson 2007-05-30 18:44

Det mesta kebabköttet som serveras är nästan alltid billig äcklig fet smörja. Det finns dock lysande undantag. Lundakebab i Saluhallen i Lund hade endast 7-8% fett när dom blev testade! Dom specialbeställer alltid sitt kött. Inköpspriset är ca 3 ggr högre än konkurrenterna. Troligen bäst i Sverige! Dom värsta låg på närmare 60%!!! Fy fan!

zydar 2007-05-30 21:06

Citat:

Ursprungligen postat av Arne Persson (Inlägg 2327541)
Det mesta kebabköttet som serveras är nästan alltid billig äcklig fet smörja. Det finns dock lysande undantag. Lundakebab i Saluhallen i Lund hade endast 7-8% fett när dom blev testade! Dom specialbeställer alltid sitt kött. Inköpspriset är ca 3 ggr högre än konkurrenterna. Troligen bäst i Sverige! Dom värsta låg på närmare 60%!!! Fy fan!

fan,, ja som älskar kebab :/

Doozer 2007-05-30 21:22

Köttet i sig är inte onyttigt för att det innehåller fett. Animaliskt fett (mättat) är inte onyttigt, utan livsviktigt. Det som däremot inte är bra för dig är pommes som är packat med transfetter, kemiska fetter som sätter sig på kärlen. Men pulvermos eller pommes spelar nog egentligen ingen roll, lika illa.

zydar 2007-05-30 21:42

kebab pizza då? käka jag idag efter träning =)

timpaw 2007-05-30 22:11

Citat:

Ursprungligen postat av zydar (Inlägg 2328196)
kebab pizza då? käka jag idag efter träning =)

hoppas den smaka, dock är den knappast nyttigare än en kebabtallrik. Snarare tvärt om.

psirus 2007-05-31 07:59

Varför ens försöka?

Antingen tar man sig i kragen och äter "bra" mat eller så äter man en kebab som en riktigt man.

Börje H 2007-05-31 08:22

Bäst att göra sin egen:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...12&postcount=1

Servera med ris, strimlad sallad och minicrempa med vitlök. Gjord på älgkött blir det ännu godare, och fettsnålare om man nu är rädd för fett....

Eddie Vedder 2007-05-31 08:30

Citat:

Ursprungligen postat av psirus (Inlägg 2328636)
Varför ens försöka?

Antingen tar man sig i kragen och äter "bra" mat eller så äter man en kebab som en riktigt man.

TACK!

Väntade på att nån skulle gå in och säga det. Hur orkar man bry sej om hur nyittig/onyttig kebaben är på en pizzeria!?*screwy* Köper man typsiskt "pizzeriakäk" så vet väl vem som helst att det är oerhört mycket fett, raffinerade kolhydrater och allmänt kaloriladdat. Just därför kan det ju vara smart att inte käka den maten varje dag, om man nu inte har en RUSKIG energiförbrukning förstås.*flex*

Du köper mat på en pizzeria då och då för att unna dej nåt extra, hur sjukt är det inte att sitta ock räkna fettprocent på kebaben då egentligen?

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:51.