![]() |
Deffa sönder ämnesomsättning
Hej.. På min skola har vi en gympalärare som är gammal bodybuilder... Hon hade pratat med en kompis till mig och så hade de kommit in på ämnet deffa av någon anledning.. Hon påstod att hon hade "deffat sönder" sin ämnesomsättning.. Att hon numera inte kunde äta all vanlig mat m.m...
Kan någon vara snäll och svara på huruvida detta verkligen kan hända och när det isåfall händer, elelr om det är ren bs.. MVH Anders |
*bs*
|
|
Hon kanske rör på sig mindre och tränar mindre nu och äter lite mer = lättare att skylla på sabbad ämnesomsättning ;)
|
Det är nog väldigt svårt att "deffa sönder" kroppen irreparabelt (dock kan man säkert deffa till sig ett och annar bristsymptom om deffkosten blir väldigt ensidig). Något som däremot är lättare än man tror att "deffa sönder" är den egna uppfattningen om vad man "kan" och "inte kan", "får" och "inte får" äta.
|
Mål och medel ?
Jag skulle som lärare aldrig prata deff med någon ungdom. Jag skulle vända frågorna till att eleven ska tro på sig själv. Möjligt att förstörd ämnesomsättning skulle vara ett varnande exempel:( |
Citat:
|
Vadå ?
Att ungdomar behöver uppmärksamhet och bekräftelse på att de duger. Där är det ingen skillnad mellan 16 eller 19 år. |
Citat:
|
Hon kunde inte äta "all vanlig mat" för att vad skulle hända då?
|
Det finns ett olagligt hormonpreparat som kan göra så att sin egen ämnesomsättning kan rubbas. Någonting jag har bara hört.
|
*whistle*
Citat:
|
Citat:
Ofta tycker jag body-builders propagerar för nån viss metod och ser sin egen kropp som "en vandrande vetenskaplig referens", allt ifrågasättande rättas med "det här funkade för mej och kolla mina resultat". Att äta sjuka mängder protein är ju ett typexempel där man trots att det inte finns några egentliga bevis för att mer är bättre så kör dom med "jag åt minsann x g/protein per kg kroppsvikt om dagen och kolla min form!". |
Citat:
Du verkar ju själv följa det mesta som har vetenskapliga bevis men ser ut som ett snöre, dem (byggarna) kanske har lyssnat på sina kroppar och kommit fram till en metod som fungerar för dem. Jag är så extremt jävla trött på alla internetexperter, skulle jag skriva hur jag tränar och äter idag här på kolo så skulle säkerligen många säga "så där kan du inte göra" trots att det ger mig kanonresultat. |
Citat:
Alltså det är ett problem att rekommendera väldigt höga mängder av protein när det inte är säkert att det har annan effekt än placebo. |
| Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:53. |