Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Diet, Deff & Fettminskning (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Deffa sönder ämnesomsättning (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=93696)

Dalle89 2007-04-28 18:15

Deffa sönder ämnesomsättning

Hej.. På min skola har vi en gympalärare som är gammal bodybuilder... Hon hade pratat med en kompis till mig och så hade de kommit in på ämnet deffa av någon anledning.. Hon påstod att hon hade "deffat sönder" sin ämnesomsättning.. Att hon numera inte kunde äta all vanlig mat m.m...
Kan någon vara snäll och svara på huruvida detta verkligen kan hända och när det isåfall händer, elelr om det är ren bs..

MVH Anders

Gpajpen 2007-04-28 18:18

*bs*

King Grub 2007-04-28 18:18

Det finns det inga belägg för.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q...=pubmed_docsum

Lasse Kongo 2007-04-28 18:29

Hon kanske rör på sig mindre och tränar mindre nu och äter lite mer = lättare att skylla på sabbad ämnesomsättning ;)

Tolkia 2007-04-28 18:45

Det är nog väldigt svårt att "deffa sönder" kroppen irreparabelt (dock kan man säkert deffa till sig ett och annar bristsymptom om deffkosten blir väldigt ensidig). Något som däremot är lättare än man tror att "deffa sönder" är den egna uppfattningen om vad man "kan" och "inte kan", "får" och "inte får" äta.

Sverker 2007-04-28 18:52

Mål och medel ?

Jag skulle som lärare aldrig prata deff med någon ungdom. Jag skulle vända frågorna till att eleven ska tro på sig själv.
Möjligt att förstörd ämnesomsättning skulle vara ett varnande exempel:(

Mental 2007-04-28 19:12

Citat:

Ursprungligen postat av Sverker (Inlägg 2259225)
Mål och medel ?

Jag skulle som lärare aldrig prata deff med någon ungdom. Jag skulle vända frågorna till att eleven ska tro på sig själv.
Möjligt att förstörd ämnesomsättning skulle vara ett varnande exempel:(

Även på gymnasienivå?

Sverker 2007-04-28 19:15

Vadå ?

Att ungdomar behöver uppmärksamhet och bekräftelse på att de duger. Där är det ingen skillnad mellan 16 eller 19 år.

Tolkia 2007-04-28 19:18

Citat:

Ursprungligen postat av Sverker (Inlägg 2259255)
Att ungdomar behöver uppmärksamhet och bekräftelse på att de duger. Där är det ingen skillnad mellan 16 eller 19 år.

Förvånansvärt liten skillnad på 16 och 26 med, för den delen, eller 16 och 36. Jag är helt på Sverkers linje. Mycket osmart också att komma med varnande exempel som inte är "riktiga", eftersom risken är stor att ungdomar som får exemplet mest kommer att ta det som intäkt för att de i fortsättningen inte behöver lyssna på personen som kom med det.

CoolHandLuke 2007-04-28 19:37

Hon kunde inte äta "all vanlig mat" för att vad skulle hända då?

L-Sami 2007-04-28 19:49

Det finns ett olagligt hormonpreparat som kan göra så att sin egen ämnesomsättning kan rubbas. Någonting jag har bara hört.

Robban 2007-04-28 19:57

*whistle*
Citat:

Ursprungligen postat av Dalle89 (Inlägg 2259148)
Hej.. På min skola har vi en gympalärare som är gammal bodybuilder... Hon hade pratat med en kompis till mig och så hade de kommit in på ämnet deffa av någon anledning.. Hon påstod att hon hade "deffat sönder" sin ämnesomsättning.. Att hon numera inte kunde äta all vanlig mat m.m...
Kan någon vara snäll och svara på huruvida detta verkligen kan hända och när det isåfall händer, elelr om det är ren bs..

MVH Anders

Överlag(detta kommer jag få äta upp) kan bodybuilders inte så mycket som de borde med tanke på sina smått fantastiska resultat...

Eddie Vedder 2007-04-28 20:02

Citat:

Ursprungligen postat av Robban (Inlägg 2259329)
*whistle*

Överlag(detta kommer jag få äta upp) kan bodybuilders inte så mycket som de borde med tanke på sina smått fantastiska resultat...

+200

Ofta tycker jag body-builders propagerar för nån viss metod och ser sin egen kropp som "en vandrande vetenskaplig referens", allt ifrågasättande rättas med "det här funkade för mej och kolla mina resultat". Att äta sjuka mängder protein är ju ett typexempel där man trots att det inte finns några egentliga bevis för att mer är bättre så kör dom med "jag åt minsann x g/protein per kg kroppsvikt om dagen och kolla min form!".

Lasse Kongo 2007-04-28 20:29

Citat:

Ursprungligen postat av Eddie Vedder (Inlägg 2259342)
+200

Ofta tycker jag body-builders propagerar för nån viss metod och ser sin egen kropp som "en vandrande vetenskaplig referens", allt ifrågasättande rättas med "det här funkade för mej och kolla mina resultat". Att äta sjuka mängder protein är ju ett typexempel där man trots att det inte finns några egentliga bevis för att mer är bättre så kör dom med "jag åt minsann x g/protein per kg kroppsvikt om dagen och kolla min form!".

Det fungerar onekligen för dem fast det inte är "vetenskapligt bevisat" vad är problemet?

Du verkar ju själv följa det mesta som har vetenskapliga bevis men ser ut som ett snöre, dem (byggarna) kanske har lyssnat på sina kroppar och kommit fram till en metod som fungerar för dem.

Jag är så extremt jävla trött på alla internetexperter, skulle jag skriva hur jag tränar och äter idag här på kolo så skulle säkerligen många säga "så där kan du inte göra" trots att det ger mig kanonresultat.

Sniggel 2007-04-28 20:31

Citat:

Ursprungligen postat av Lasse Kongo (Inlägg 2259390)
Det fungerar onekligen för dem fast det inte är "vetenskapligt bevisat" vad är problemet?

Att det kanske även fungerat med halva deras intag, vem vet? De har ju ingen kontroll"grupp" :D
Alltså det är ett problem att rekommendera väldigt höga mängder av protein när det inte är säkert att det har annan effekt än placebo.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:53.