![]() |
Vilka proteinkällor är bra/dåliga?
Hej!
Tänkte fråga om någon kunde ge mig några exempel på bra och dåliga proteinkällor. Har hört att t.ex. havregryn är en "dålig" proteinkälla, att sojaprotein bidrar till ökad östrogenhalt (vilket man kanske inte vill åt om man vill bygga muskler) etc. Sen undrar jag också om proteinet i livsmedel bryts ned vid uppvärmning och förlorar sin "funktion"? Tack på förhand! |
Angående uppvärmning, så är det tvärt om. Kroppen tar upp proteinet lättare när man värmer upp produkten.
|
Proteinet i havregryn är inte fullvärdigt men om du äter havgregryn t ex med mjölk som innehåller fullvärdigt protein, så blir det "bra" protein av det hela. Samma sak gäller med andra proteinkällor som inte är fullvärdiga.
Fullvärdiga proteinkällor; Vassle/Kaseinprotein pulver Kött Fisk Ägg Mjölkprodukter Kyckling finns säkert mer |
enda riktigt värdelösa proteinkällorna e väl gelatin och kollagen som inte alls kan användas i proteinsyntes?
|
Citat:
|
Citat:
dock ger de ju energi. |
Det finns ett spännande område kring mailardprodukter eller brunfärgningsreaktioner. Du får söka !
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Om det här stämmer eller inte vet jag ingenting om själv så det är bara att diskutera/motbevisa. |
Citat:
|
Citat:
Själv gillar jag att käka gröt med olika bönor och linser iblandade. Finns gott om trådar som förklarar detta mer exakt. |
Lånar tråden lite. Hur är det med proteinet i Wild Chips då? Det är ju bara torkat kött, så det kan ju inte vara dåligt? Men man vet ju aldrig, trodde inte ens att det fanns "dåligt" protein...
|
Animaliskt protein är fullvärdigt
|
Citat:
|
Citat:
http://webbutik.nyttomaten.se/?cat_i...subcategory2=0 |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:58. |