![]() |
Cam ger järnet
Ja, nu börjar det. Efter lång tvekan har jag bestämt mig för att satsa på Decembercupen 2007, Athletic Fitness och korta klassen. Det känns kanon att för en gångs skull ha ett bestämt mål med träningen och jag hoppas att allt kommer att gå bra (vik hädan sjukdomar och skador :) ). Det ska bli ett spännande år!
Ålder: 35 Längd: Varierar mellan 156 och 158 cm :Virro Vikt: Varierar också, men i julas vägde jag ca 52 kg Bakgrund Ingen som helst idrottslig bakgrund, växte upp inaktiv och på inte särskilt nyttig kosthållning. Var kass på gympan i skolan, hatade bollspel, redskapsgymnastik och sånt krafs. Skolkade mycket från gympalektionerna i högstadiet och skyllde på huvudvärk, mensvärk osv. Utom 1-2 ggr när vi faktiskt fick styrketräna, då var jag i mitt esse! Jag har dålig grundkondition och lätt för att lägga på mig fett. Har en lätt skolios och överbelastar högersidan mer, särskilt när jag är stressad. Började styrketräna våren 1994, men på mesvikter och på fel mat. Tränade i perioder fram till våren 2000, då jag var arbetslös, uttråkad och bestämde mig för att börja träna på allvar. Byggde grunden till det jag har nu och haft några svackor sedan dess också, men nu är jag på g! Jag tror att det är lättare att få svackor då man som jag inte umgås med folk som tränar och därmed inte får någon peppning utan nästan skäms ibland för att man vill prioritera träning. Här har Kolozzeum spelat en stor roll för mig och det kan även vara så att jag aldrig tagit steget till denna satsning utan inspiration från er som följt mig! :bow: Mål 2007: Att komma i mitt livs form och om allt går bra delta i Decembercupen. Målet med tävlingen är i dagsläget att göra så gott jag kan och åtminstone inte skämma ut mig. För mig kommer det att vara en seger bara att ta mig dit. Jag har egentligen en enorm tävlingsinstinkt, men detta är så nytt för mig att jag väljer den ödmjuka linjen. Eventuella hinder: Att jag har en enormt pressad vardag, jobbar heltid och pendlar ca 2 timmar/dag. Men med god planering och förstående omgivning bör det gå. Jag är mycket envis och hinder är till för att övervinnas :D |
Min nya träning
Mitt träningsår 2007
Mental träning… Jag jobbar ständigt med att förbättra min självkänsla och att tänka positiva tankar. Har i grunden en kraxande olyckskorp på axeln som jag försöker tysta. Då idrott aldrig varit en naturlig del av mitt liv, känner jag egentligen att jag inte har på en fitnesstävling att göra, inte passar in osv. Men jag vill sluta hindra mig själv och börja leva istället *flex* Styrketräning… Naturligtvis chins och dips 2 ggr/vecka, så tävlingsstrikta det bara går för att inte få obehagliga överraskningar på tävlingen. Kör även utan handskar, för dessa är väl inte tillåtna på tävling? Axlar: Bredd och baksida axlar prioriteras. Även rotatorcuffar för att vårda och stärka axlarna lite, de kommer att få mycket stryk av dipsen. Armar: Tuffare övningar för triceps, i första hand basövningar som french press och även smal bänkpress ska testas. För biceps prioriteras brachialis för att förbättra chinsen, prioriterar även underarmar och greppstyrka av samma orsak. Bröst: Körs väl ungefär som vanligt, skippar att maxa i bänkpress då jag inte vill sabba axlarna. Rygg: Ska bli lite bredare och tjockare samt jämnas ut så gott det går med MYCKET bålstabilitetsträning. Dvs jag kör på som tidigare, byter latsdraget mot chins. Lår: Behöver jobba med ”droppen” på framsida lår vid knät, den har aldrig varit något att hänga i julgranen. Baksida lår behöver piskas också. Vader: Behöver ej tränas! :D Kondition… Kommer att fortsätta med spinning 1 gång/vecka om jag känner att det funkar. Naturligtvis roddmaskin till förbannelse! Kommer då och då att köra lite kondition som fettförbränning och ökar på denna under dietperioden. Tyvärr platsar inte morgonpromenader i mina vardagsrutiner, jag kliver redan upp 5.30. Synpunkter på detta? Måste man morgonpromenera? Måste jag så måste jag, men om jag fortfarande har kvar svärmors motionscykel i höst så kan jag dock tänka mig att kliva upp och köra 15-20 min intervallträning före frukost på den. Stretching… …måste jag bli mycket bättre på. Kommer förutom det att varje dag stretcha mina förkortade muskler på höger sida, såsom iliopsoas, quadratus lumborum, tensor fashia latae (nu är jag ute på hal is, heter den så?), gluteus maximus, medius och minimus, pectoralis major och minor samt trapezius. Deltoideus pars anterior prioriteras också då jag är lite framåtroterad och för att underlätta djupet i dipsen. Hållning och posering… …påbörjar jag omgående för att under lång tid vänja kroppen vid en bra hållning, se rak ut framifrån och bakifrån, samt inte svanka för mycket. Och så måste jag ju jobba på fitnessposerna förstås! |
Lycka TILL!
Edit tensor facia lata om det är en latae om det är två trior jag. "tensor fashia latae" |
Kul att du ska satsa på AF! Lycka till med tävlingssatsningen. :thumbup:
|
Och så maten förstås
Kost och tillskott… :eating:
Jag försöker alltid äta så ”rent” jag kan, dvs inga hel- eller halvfabrikat, undvika transfetter, godis (som jag inte ens är sugen på längre förutom choklad då och då). Äter rätt fiberrikt, försöker få i mig mjölksyrabakterier då tarmfloran har en avgörande roll för immunförsvaret, tar just nu extra antioxidanter och magnesium, omega 3-kapslar och käkar förstås proteinpulver. Kommer att ta kreatin i perioder, särskilt under dieten. Ingen alkohol detta år. Inte för att jag dricker mycket eller ofta annars heller, men nu vill jag inte göra något som bryter ned min kropp. Kommer ev att smutta lite vin på en stor födelsedagsfest i sommar men annars är det stopp. Har mycket bättre koll på mängden mat nu, tack vare kalkylen man kan ladda ned på Kost & Näring här på forumet. Stort tack för den, nu är allt mycket enklare. Jag fortsätter äta bra i rätt mängder, just nu kör jag en liten minideff innan jag därefter bygger lite grann. Dieten har jag inte planerat så noga än, men jag påbörjar den hellre för tidigt än för sent. Vill ta det lugnt och inte behöva dra ned så mycket att jag tappar i styrka. Jag misstänker dessutom att jag har en hel del att skala bort… Mitt basala dagsbehov utan träning ligger på drygt 1500 kcal. Lite mat blir det. Jag är väldigt matglad men kan lika gärna njuta av en tallrik gröt som av en pizza, är inte så kinkig :thumbup: |
Aaaaaaah, vilken njutning, så genomtänkt journal och genomtänkt upplägg. Härliga mål, visioner och ambitioner! Det är verkligen så att man blir tårögd, ska bli gutt o följa din väg upp på scenen nudå. Way to go!!! :thumbup: :hbang:
|
1 bifogad(e) fil(er)
Ogge och Chaan: Tack!!! Chaan, jag hängde inte med riktigt i din förklaring, skyller på att jag är förkylningssnurrig :Virro
För självklart blir jag förkyld när jag sjösätter storslagna planer, fast jag nästan aldrig blir sjuk annars. När annars? Det har dock fortfarande inte brutit ut men jag är smårisig. Men ja ä int bitter... Dagens form på en opumpad, trött och hängig Cam, ignorera den dödsförskräckta minen : |
Ser toppen ut redan nu. Lycka till!
|
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Ännu en bild, sommarformen 2006: |
1 bifogad(e) fil(er)
Och slutligen latsen!
|
Citat:
|
Jag håller tummarna för dig! Du har ett suveränt utgångsläge med tanke på hur bra du tränat hittils, så det kommer nog att gå bra.
Krya på dig! |
Det måste kännas fint att äntligen ha bestämt sig och att ha satt upp ett tydligt mål med träningen. Det här ska bli jättekul att följa!
Angående morgonpromenaderna så är det fortfarande energi in - energi ut som gäller, att gå morgonpromenader är således inget tvång för någon. Det finns faktiskt överhuvudtaget ingen anledning att träna morgoncardio om det inte fungerar i ens vardag, att promenera eller konditionsträna kan man göra närsomhelst. Eller så äter man bara lite mindre (om det är viktnedgång som är målet med cardion alltså). Det är en smaksak helt enkelt. Lycka till! :) |
Kul med ny journal, Cam!
Jag tycker det ser mycket bra ut redan nu, armarna kommer må prima av en diet, men bål/rygg/bröst delen ser redan riktigt hård ut, tycker jag. :thumbup: Jag kommer stödja dig hela vägen fram till DC och sen komma dit med min "ICA fiolen"-tygpåse, så du kan käna dig hemma! :D |
Ahhh, ny journal :thumbup: Spännande ska det bli att följa din väg till scenen! Ge järnet nu :hbang:
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:38. |