Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Kost & Näring (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=5)
-   -   banan efter träning (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82465)

joshish 2006-11-10 13:14

banan efter träning

Hej

jag tränar 5 gånger i veckan och brukar äta en banan direkt efter tränings passen som ligger på runt 60-80 minuter.

tränar på ganska hög nivå och undrar om banan är bra?
3 bananer kanske

zirak 2006-11-10 14:44

banan är mycket bra i ett vidare perspektiv än bara snabba kolhydrater. En banan räcker direkt efter passet om det är styrketräning du tränar, om du vill ha mera kolhydrater direkt så är malto eller druvsocker mera "optimalt".

Apos78 2006-11-10 14:51

Kombinera gärna med någon proteinkälla

roddaren 2006-11-10 15:13

det beror helt på vilken sorts träning du utövars. ifall det är cardio så skulle jag starkt rekomendera banan både under och efter passet. när det är styrketräning så passar det bättre med druvsocker eller malto eftersom det höjer insulinet. du kan även lägga till något proteinrikt för att påskynda uppbygdnaden och återhämtningen. det är även bra att du tänker på att äta riktig mat innom en timme både efter styrketräning och konditionsträning.

Zakath 2006-11-10 15:24

Banan är mycket bättre än ingenting, men det finns mycket bättre alternativ. Helst en (snabb) kolhydratkälla utan fruktos samt någon form av protein till det.

krilleh 2006-11-10 17:33

Citat:

Ursprungligen postat av zirak
banan är mycket bra i ett vidare perspektiv än bara snabba kolhydrater. En banan räcker direkt efter passet om det är styrketräning du tränar, om du vill ha mera kolhydrater direkt så är malto eller druvsocker mera "optimalt".

1. Det är inte snabba kolhydrater.
2. Banan kan man ta efter konditionspass men efter styrketräning är det ganska meningslöst.
3. Fruktosen ifrån bananen lagras i leverglykogenen som bara används som energi i konditionsträning. Alltså behövs det inte en påfyllning i leverglykogenen efter ett styrketräningspass. När det gäller styrketräning är det muskelglykogenen som används.

Iaf vad jag har läst :)

btw; ta riskakor ist.. Eller carbo flex om du vill använda kosttillskott

zirak 2006-11-10 21:01

Citat:

Ursprungligen postat av krilleh
2. Banan kan man ta efter konditionspass men efter styrketräning är det ganska meningslöst.

Vill man återhämta CNS så fort som möjligt är det inte meningslöst, men det gäller väll bara oss som tränar lite tyngre :cool:

Zakath 2006-11-10 21:04

Citat:

Vill man återhämta CNS så fort som möjligt är det inte meningslöst, men det gäller väll bara oss som tränar lite tyngre :cool:

Vad har CNS med fruktos att göra?

zirak 2006-11-10 21:23

Citat:

Ursprungligen postat av Zakath
Vad har CNS med fruktos att göra?

Dat har jag ju inte sagt heller. Styreketränande stirrar sig ofta blinda på macronutrienterna, men bananer innehåller ju även micronutrienter även om det kan vara svårt att tro. *whistle*

Trance 2006-11-10 21:36

Citat:

Ursprungligen postat av krilleh
1. Det är inte snabba kolhydrater.
3. Fruktosen ifrån bananen lagras i leverglykogenen som bara används som energi i konditionsträning. Alltså behövs det inte en påfyllning i leverglykogenen efter ett styrketräningspass. När det gäller styrketräning är det muskelglykogenen som används.

Iaf vad jag har läst :)

btw; ta riskakor ist.. Eller carbo flex om du vill använda kosttillskott

Så energin av bananen går förlorad om levern är full?

Zakath 2006-11-10 21:38

Citat:

Dat har jag ju inte sagt heller. Styreketränande stirrar sig ofta blinda på macronutrienterna, men bananer innehåller ju även micronutrienter även om det kan vara svårt att tro. *whistle*

Sant. Men jag tror faktiskt att makronutrienterna (framförallt kolhydrat och protein) är allra viktigast i samband med träning.

Zakath 2006-11-10 21:40

Citat:

Ursprungligen postat av Trance
Så energin av bananen går förlorad om levern är full?

Energin i bananen som kommer från fruktos går inte till musklernas direkta återhämtning, vilket är det främsta syftet med att få i sig kolhydrat direkt efter träning. Samt att fruktos har diverse ännu ej fullt klarlagda negativa effekter.

Trance 2006-11-10 21:47

Citat:

Energin i bananen som kommer från fruktos går inte till musklernas direkta återhämtning, vilket är det främsta syftet med att få i sig kolhydrat direkt efter träning.

Är vi helt säkra på om det är en praktiskt skillnad på att käka ett par bananer och sedan efter någon timme när man kommit hem käka ett mål mat?

Citat:

Samt att fruktos har diverse ännu ej fullt klarlagda negativa effekter.

Har fruktos det eller överätning av fruktos?

Zakath 2006-11-10 22:17

Citat:

Ursprungligen postat av Trance
Är vi helt säkra på om det är en praktiskt skillnad på att käka ett par bananer och sedan efter någon timme när man kommit hem käka ett mål mat?

Skillnad på vad, du nämner bara ett exempel?

Citat:

Har fruktos det eller överätning av fruktos?
All fruktos metaboliseras på samma sätt, förmodligen är det med större mängder som farorna blir mer än marginella (orkad dock ej kolla upp det nu). Men många bäckar små blir en stor å, och fruktos ger fortfarande inga större fördelar efter träning jämfört med andra kolhydrater av vad jag känner till.

Notera att jag itne tycker att det är dåligt med frukt, jag tycker bara att det finns mycket bättre alternativ efter träning.

Trance 2006-11-10 22:20

Citat:

Skillnad på vad, du nämner bara ett exempel?

Byt ut bananerna mot en gainer.

Citat:

All fruktos metaboliseras på samma sätt, förmodligen är det med större mängder som farorna blir mer än marginella (orkad dock ej kolla upp det nu). Men många bäckar små blir en stor å, och fruktos ger fortfarande inga större fördelar efter träning jämfört med andra kolhydrater av vad jag känner till.

Notera att jag itne tycker att det är dåligt med frukt, jag tycker bara att det finns mycket bättre alternativ efter träning.

Vilka faror pratar du om?

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:10.