![]() |
Hur får ni i er fett
Tja!
Tror att jag kanske får i mig för lite nyttigtfett. Hur får ni i er ert dagsbehov av fett, tillsätter ni olivolja o.s.v i matlagningen eller lever ni på fettet som maten innehåller? Klarar man sig från "fettbrist" utan att tillsätta olivolja mm? (Äter inte bullar eller andra onyttigheter) H/David |
Från Grubs deffguide:
"Bra fett hittar du i, för att ta några exempel: raps-, oliv-, eller linfröolja, fet fisk som makrill eller sill eller strömming eller lax, nötter, mandlar och avokado." Under bulken speciellt så ringlar jag lite rapsolja på maten emellanåt. |
Jag tillsätter ca 10g olja/måltid, om jag inte har avokado eller andra feta livsmedel i maträtten, totalt landar det på 10-20g/måltid. Sen äter jag ägg kaviar, och på mackor har jag ibland lätta.
Avokado, solrosfrön, sesamfrön eller nötter kan också ingå i matlagningen. |
jag får i mig mitt fett via varierad kost.
När jag känner att jag saknar vissa fetter så tar jag någon klunk Omega-3, linfröolja(urk) osv. |
har en enorm påse cashewnötter som jag går å tar några ur
|
Tar en slurp olivolja dom dagar då jag vet att jag ätit väldigt fettsnålt.
|
Jag har en blandning med hälften olivolja och hälften rapsolja. Av denna äter jag 4 msk om dagen. Det ger 500 kcal och kan alltså inte användas som tillskott utan det är mitt huvudsakliga fettintag. Oljan ger 1 E% Omega-3 och 3 E% Omega-6.
Hur kan man komma på tanken att förödmjuka sig själv med linfröolja. *spy* |
bara från vanliga maten.
|
Tänker på att komplettera måltiderna med en fettkälla som fet fisk, nötter eller advokado. Gott och enkelt!
|
Får fett ifrån mat jag äter och tillskott av rapsolja och linfröolja som jag häller i mig bara.
|
Brukar slänga i mig en näve solrosfrön någon gång om dagen.
Ringlar lite rapsolja över pastan. |
Från färs, ost, smör, salami. =)
Och sedan brukar jag hälla på lite extra rapsolja på pastan ibland. EDIT: Just ja, bea-sås och brugerdressing är inte helt ovanliga fettkällor |
Köttfärs, makrill i tomat, olivolja, bordsmargarin, ost, hassel- och makadamianötter. Det är mina huvudsakliga källor, i fallande ordning (tror jag).
|
Under deffen blir mest från nötter, oljor och tillskott (omega 3) samt det lilla som finns i maten (kyckling, havregryn, keso, kesella).
När jag inte deffar kom nästa allt från maten (och mörk choklad:) ) |
Falukorv
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:54. |