![]() |
Temperatur i datorn, vad är för högt?
Jag har upplevt en serie låsningar av systemet och misstänkte dålig ventialtion. Sandra rapporterar (något förkortat för läsbarhet)
Citat:
|
Det är en helt okej temperatur för en luftkyld processor. När den börjar gå upp mot 70-80 grader ska du börja oroa dig. Detta gällde iaf för ett par år sedan. Min AMD64 ligger på 35-40 grader.
|
Citat:
|
Öppna chassit och blås bort eventuellt damm som ligger samlat på korten.
|
Inte alls farligt.
Kolla dina minnen istället. |
Citat:
Hmm, med något specifikt verktyg du kan föreslå? Jag hittar ingen notis i Sandra om minnena när den testar Hardware. Saken är den att jag körde diskarna lite och raskt gick Power / Aux upp till 56-57 grader, och då var det bara en liten läsning. Sedan hängde allt sig. Ni båda menar alltså att temperaturen inte är problemet trots att jag får en varning i Sandras analys? |
Några 56 grader ska inte ställa till med låsningar.
Däremot kan tempmätarna visa rejält mycket fel ibland. Har du möjlighet så öppna och känn! En god tumregel är att det är för varmt när man bränner sig. :) |
Citat:
Blås rent sade någon, fixa en chassifläkt eller två också kanske? Snygga upp kabeldragningen lite? |
Citat:
Ok, att jag är lite trög beror på en kombination av att jag är lite trög, och att jag ogärna börjar leta fel i minnen och sådant som kan kosta pengar. Har vridit på datorn nu så att estetisk placering till viss mån fått ge vika för ökad ventilation kring nätaggets fläkt. Har låtit DC hasha 10 min utan hängning nu, får se hur länge det håller. |
Citat:
|
Citat:
|
Jag kör AMD x2 64, och jag har haft ungefär samma temperatur hela sommaren. Upp emot 50 grader. Svalare är väl bra, men det är ingen temperatur komponenterna tar skada av. På vintern har jag nästan alltid under 40 grader så rumstemperaturen ställer till det mesta.
|
Jag har nu börjat ana att det inte har med tempraturen att göra, min dator hänger sig nämligen endast då jag lägger till en mapp i DC och den påbörjar hashning. Någon seom vet varför det är så? Jag får hela tiden varningar för att ena disken nästan är full av XP, men det kan väl knappast ha någon betydelse?
|
Låsningarna brukar man få på köpet när man köper en AMD.
Chipset drivers och minnen är en bra start att kika på, och bios settings på minnena. |
Citat:
Skaparn, är det bara när du kör DC? |
| Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:23. |