![]() |
Mattetal för 6or
Min syster har fått ett mattetal här, går i 5an eller 6an eller va hon nu gör och jag måste väll tyvärr besvara mig besegrad...
snäcka + fjäder = 360 snäcka + sten = 480 fjäder + sten = 260 hur mycket kostar varje pryl? har pillat fram o tillbaka med x o y:n nu hit o dit men det blir bara en enda stor röra för mig |
nu är jag väldigt rostig på matten men jag får den spontana känslan av att den är olöslig, för vi har ju inte fått reda på något värde alls.
Förmodligen fattas det väl någon information i uppgiften :confused: |
(2) - (3) = snäcka - fjäder = 480 - 260 = 220
Nu har vi: snäcka + fjäder = 360 snäcka - fjäder = 220 [1] + [2] = 2*snäcka = 360+220 = 580 <=> snäcka = 290 => fjäder = 70, sten = 190. |
fjäder 70
snäcka 290 sten 190 Uttryck snäcka och sten i fjäder. snäcka=360-fjäder sten=260-fjäder Då får man en ekv med bara fjäder och kan lösa ut den. |
Sten väger 120 mer än fjäder, ni kan ju börja där.
|
Bra att det finns några sjätteklassare på brädan :thumbup:
|
Citat:
|
ok, jag var rostigare än vad jag trodde :)
men hur fasiken kan hon få den redan i 6:an ? säkert på att hon inte är 21 :D |
Citat:
|
heh det tragiska är att jag kan inte tillräckligt för att förstå uträkningarna här uppe...:)
hur ska stackarns skriva i sin mattebok? |
Citat:
fjäder + snäcka = 360 fjäder + sten = 260 Detta visar att en snäcka kostar 100 kr mer än en sten. snäcka + sten = 480 Detta ger då 480/2=240 Snäcka: 240+50=290 Sten: 240-50=190 Klarar du sista steget själv? ;) |
Alltså vafan, detta är ju ekvationssystem, typ MatteB eller MatteC :D
|
Är det verkligen ett vanligt tal för sjätteklassare?
Det verkar mer som att det är typ en "veckans kluring" eller så. När jag gick i mellanstadiet då var det sista talet på varje läxa en sån där kluring och det var alltid så att man inte visste hur man skulle räkna ut den (man var inte på den nivån) men man fick typ klura ut den ändå.. typ ett sätt att utmana dom lite duktigare barnen ytterligare |
I Ryssland skulle sjätteklassarna lösa det där ekvationssystemet i huvudet. :hbang:
|
Lite linjär algebra så...
Det är ju bara att invertera en matris. Inte konstigare än ett linjärt basbyte. Som problemet är ställt har vi att AX = Y, i basen {Snäcka, Fjäder,Sten}, där
A = [1 1 0; 1 0 1; 0 1 1]; (Not: A = A') Y = [360; 480; 260]; Lös ut matrisen X: X = Inv(A)*Y = [290; 70; 190], vilket är precis vad som efterfrågas. Problemet löses lämpligen med Matlab, som finns att köpa för ca 28 000 kronor (Obs! Enanvändarlicens) |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:48. |