![]() |
Failure eller inte
J Appl Physiol. 2006 Jan 12; DIFFERENTIAL EFFECTS OF STRENGTH TRAINING LEADING TO FAILURE VERSUS NOT TO FAILURE ON HORMONAL RESPONSES, STRENGTH AND MUSCLE POWER GAINS.
Nu uppdaterad med länk till fullängdsstudien. |
och svaret är: lite av båda är bäst?
|
Mycket intressant.
Nu läste jag bara igenom det länkade abstraktet, men vad stipuleras som failure av författarna? Positiv failure eller all out failure? Jag singlar iväg ett mail och ser om jag kan få loss studien om du inte har den? Lizard |
Citat:
|
Ja, det är väl ingen där före måndag och tar emot mailet ändå.
Monday it is. Lizard |
Styrkemässig utveckling var rätt lika?
Att träning till failure ledde till lägre nivåer av IGF-1, Insulin-like growth factor, i vila, är kanske inte så bra? Om jag nu tolkade det rätt, dvs. |
Mycket intressant! :thumbup:
JayZ: Kopiera in raden där du läste det... För jag hittar den inte, kan vara att jag är trött med!;) Edit: Hittade det!:) |
Citat:
|
"Strength training leading to RF resulted in reductions in resting concentrations of IGF-1 and elevations in IGFBP-3, whereas NRF resulted in reduced resting cortisol concentrations and an elevation in resting serum total testosterone concentration"
Detta säger väl i det stora hela att de som inte kör till failure växer bäst? Eller missuppfattar jag... |
Citat:
Men vad betyder det i praktiken? |
Citat:
Dock har jag för dålig kunskap om hormonernas förhållande till varandra för att kunna utläsa ett vettig svar ur texten.. :em: |
Så det är alltså bättre för muskeltillväxt att köra med lite lättare vikter och inte alltid till failure?
Blir jobbigt för mig som e viktkåt *cry* |
Många bud nu. :D
|
Ja, om man vill bli grov får man se till att inte träna hårt. ;)
|
Jupp många bud.... Min kunskap om detta är också för dålig för att jag ska kunna lägga fram någon vettig slutsats! *screwy*
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:11. |