![]() |
kan man äta mat som stått framme i 11 h?
Kan man äta mat som stårr framme sen 20:30 igår?
Kom på imorse att jag glömt ställa in maten i kylen. Den har står i försluten burk mellan 21:30 igår fram till 08:00 idag. Har ställt den i kylen nu men börjar bli lite orolig om den blivit dålig. Det är Spaghetti och köttfärssås det handlar om |
Det är en chansning som jag inte hade gjort i det här fallet.
|
Köttfärs? Nej.
Det finns en del annat jag hade chansat på. Men inte köttfärs. |
Jag hade ätit det. Gammal mat är också mat.
|
Citat:
|
Som den oförsiktige idiot jag är hade jag inte bangat :D
|
Citat:
|
De gångerna jag blivit *spy* av mat som stått framme "för länge" kan jag nog räkna på min vänstra hand.
Av den anledningen har jag för lite respekt för bakterier :thumbup: |
Citat:
|
Man kan äta mat som stått ett bra tag, flera gånger och utan problem.
Den gången det finns något elakt i maten som har hunnit växa till så är det inte lika kul däremot. |
Självklart tugga på bara, jag skulle inte tveka. Mat tar lång tid innan det bli äckligt imo. Å inte har jag varit magsjuk än i mitt liv. *flex*
. |
Är köttfärssåsen bara tillräckligt upphettad när den tillagades och ingen har vart å petat i den med fingrar, smutsiga bestick eller dyl så ska det inte hinna växa till några mängder bakterier på 11 timmar.
Men värm köttfärssåsen ordentligt annars för att vara på den säkra sidan. |
Det faktum att den stått i en burk 10 timmar spelar ingen roll i bakteriesynpunkt då?
|
hade aldrig käkat kyckling som stått så länge iaf....
|
fan vilka mesar ni är.
jag hade bara tuggat på. Det är ofta jag gör mat på kvällen som sedan svalnar i en gryta eller så och som jag sedan äter som frukost. Har inte blivit magsjuk ännu av det. |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:47. |