![]() |
Tonfisk i olja eller vatten?
Under träningsdagarna brukar jag stoppa i mig en burk tonfisk i sojaolja (ja, det går ner med ett glas mjölk vid sidan om) om jag anser att den vanliga kosten inte har levt upp till protein-kraven.
Vad jag undrar nu är vilka fördelar respektive nackdelar de olika alternativen, vatten och olja, har. :confused: |
nackdelen med olja är att det är mycket fett
logiskt nog |
Citat:
|
Citat:
|
Jag tycker det är för mycket omega-6 i sojaolja, skulle föredra någon annan sort med mer omega-9 (rapsolja till exempel).
|
Nackdelen med olja är att det är så jävla äckligt och slemmigt.
|
Köp tonfisk i vatten, häll ut den och tillsätt en nyttigare olja?
|
Citat:
:) |
Citat:
Det är aldrig bra att äta för mycket fleromättat fett och då blir rapsolja med den omättade fettsyran oljesyra ( vilken är en Omega-9-fettsyra ) bästa alternativet. |
De är också en högre proteinhalt i tonfisk i olja, de skiljer bara ca 10 kalc mellan vatten och olja.. :)
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
hear hear! |
Citat:
Dessutom undrar jag hur mycket omega-3 som egentligen överlever i sojaolja som raffineras vid hög temperatur... Kallpressad soja innehåller nog en del omega-3, men den som används industriellt är nog den billigaste (och sämsta) sorten. |
1. Jag hade fel om proportionerna. Soja innehåller 56 % linolsyra, Omega-6 och 8 % linolensyra, Omega-3. Proportionerna blir
7 : 1 vilket fortfarande är en bra balans. 2. All linolensyra överlever raffineringen. Skulle den inte göra det så skulle sojaoljan smaka vidrigt. 3. Att sojaolja kan vara ett bra alternativ är för de som äter en lågfettdiet. |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:22. |