![]() |
Ska socialen få ta hand om feta försummade barn?
Skrev nationella provet igår i svenska B, och valde eskalerande fetman i ung ålder bland ämnena och efter att man skrivit div. Grub-grejer (man minns ganska mycket av deffguiden m.m. ändå... :em: ) kom jag in på en liten avslutande diskussion. Om sociala myndighetspersoner har rätt att åka till alkoholiserade hem och ta av suputer deras barn för att dessa far illa bör väl även feta barn omhändertas? Blev uppriktigt sagt väldigt förbannad när tankarna vandrade iväg till de oansvariga föräldrarna. Säg att ungen dör innan 40:årsdagen av någon hjärt och kärl-sjukdom, något överdriver visst, men då är det ju nästan ett indirekt mord (i förtid) som begåtts av föräldern eftersom denne förkortat barnets liv avsevärt. Vissa föräldrar kanske inte ens klarar av en uppryckning vad gäller sin egen hälsa, hur fan ska man då kunna hantera ansvaret för någon annans välbefinnande? Att lära barnet sunda kostvanor är en del av den skyldighet som uppfostran innebär, något annat är för mig totalt oacceptabelt. Slutsatsen blev alltså att socialen ska få åta sig rätten att hämta extremt feta barn som riskerar att inte kunna leva normalt o dyl. Barnets vilja har inget med detta att göra, ett barn vet inte sitt eget bästa och kommer alltid vilja stanna hos sina föräldrar än hur mycket missbrukare dessa må vara.
Ska soc:isarna kunna ta ifrån dessa avskyvärda föräldrar rätten till föräldraskap? |
Själv tycker jag beskäftiga ungar skulle omhändertas. Och sättas i läger utan tillgång till forskningsrapporter eller internet....Men det är jag det.....
allan |
okej man bor hemma tills vad? 20?
sen får man väl faktiskt tänka själv på vad man äter. Man är ju ändå utrustad med en hjärna. Vad är nästa steg? ta hand om ungar som du som sitter vid datorn för mycket? |
Citat:
Sedan till originalpostaren, jo varför inte? Men som sista utväg. |
Väldigt få föräldrar vill sina barn illa, jag tror det finns betydligt bättre sätt herr Big_Vik.
|
Citat:
|
självklart ska socialen kunna göra det.
|
Varför whinar alla?
Vik har en riktigt bra poäng. Med tanke på att fetman kostar mer pengar än vad alkohol gör (alltså nu utslaget på sjukvårdskostader) så borde detta kunna tänkas igenom. Ett barn som bara äter ett mål utanför hemmet (t.ex skollunchen) MÅSTE äta vad dess föräldrar äter. Om föräldrarna ger ungen falukorv med ost och grädde vareviga dag, med orden "Ät så du blir stor och stark, då får du gå till Folkets park" så är det klart att ungen äter, mot bättre vetande. En unge vet ingenting om hälsa och välbefinnande. Så länge föräldrarna är sams med barnet och vice versa, kommer barnet att fortsätta sitt osunda leverne. |
Mjo och föräldrar till ungdomsbrottslingar kan vi ju skjuta, sedan tycker jag Allans förslag var bra. Vi borde även se till att alla svenskar bakbinds och låses in som åtgärd för att skydda dem från dem själva, klart hälsovådligt beteende har ju uppvisats av flera. Om inet annat så anses ju internet vara beroendeframkallande och frekventa användare kanske borde tvångsintas och läras fördelarna med böcker och knyppling.
Eller så skiter vi i det, kort sagt hurfan kan man komma på en så vidrig tanke? |
Citat:
Mat vet folk mindre om. Men om vi nu ska tjafsa om fetma så är det lika stor del det stillasittande livet de flesta ungar har som ställer till det. givetvis i kombo med mat. så ska man då omhänderta de som spelar tv-spel för mycket också? Börjar likna tyskland på 30 talet snart... |
Citat:
Big_Vik: Möjligtvis som nödlösning, sista utväg. Jag tror man skulle kunna göra det på betydligt mildare och förhoppningsvis effektivare sätt. |
Citat:
Citat:
|
Citat:
Hmmmm jasså...men ett litet koncenrtationsläger för barn med bristande empatisk förmåga då? |
Jag tycker vi omhändertar alldeles för få barn rent generellt, men att omhänderta för feta?
Lizard |
Citat:
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:56. |