Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Kost & Näring (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=5)
-   -   Ladda (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=48910)

tinkerbell 2005-08-10 13:38

Ladda

Finns de någon positiv effekt med att ladda "nyttigt fett" på sina ätardagar?

Jag brukar mest få i mig snabba kolhydrater på mina ätardagar, en del långsamma också, men jag hade funderat på å få i mig en del nyttigt fett också. Är de lönt?

Tacksam för svar.

King Grub 2005-08-10 13:41

Ligger du för lågt, kanske under 15-20 energiprocent, är det alltid dåligt för fettförbränning och hormonnivåer. Att tillfälligt "ladda" med fett akut under en eller par dagar har mer negativ effekt på prestationsförmåga än positiv.

Dav0d 2005-08-10 13:44

Har jag inte rätt när jag säger att, ätardagar betyder inte att man ska äta onyttigt. Utan bara extra mycket ? Många vräker ju i sig massa skit, och tror att man ska slopa undan allt nyttigt. Är inte detta relativt fel ?

tinkerbell 2005-08-10 13:48

Citat:

Ursprungligen postat av Dav0d
Har jag inte rätt när jag säger att, ätardagar betyder inte att man ska äta onyttigt. Utan bara extra mycket ? Många vräker ju i sig massa skit, och tror att man ska slopa undan allt nyttigt. Är inte detta relativt fel ?

Ät vad du vill på en ätardag, allt ifrån "bra mat" å "mindre bra mat"

tinkerbell 2005-08-10 13:49

Citat:

Ursprungligen postat av King Grub
Ligger du för lågt, kanske under 15-20 energiprocent, är det alltid dåligt för fettförbränning och hormonnivåer. Att tillfälligt "ladda" med fett akut under en eller par dagar har mer negativ effekt på prestationsförmåga än positiv.

Så det är ingen ideé med andra ord? ;)

JLL 2005-08-10 14:03

Citat:

På vilket sätt är det dåligt för fettförbränningen att äta lite fett?

Rataxes 2005-08-10 14:03

Citat:

Ursprungligen postat av Dav0d

Högglykemiska kolhydrater och minimalt med fett är väl det som gäller om man vill minimera fettinlagring till förmån för glykogeninlagring.

Metal_boy_ 2005-08-10 14:12

Dåligt fett ger mig bättre tryck och kraft till träningen som komma skall.

King Grub 2005-08-10 14:18

Citat:

Ursprungligen postat av JLL

Den försämras.

Sverker 2005-08-10 14:51

Citat:

Jag har tittat runt lite kring det där. Jag har inte hittat något absolut svar med någon specifik meaknism, men svaret verkar vara insulin.

Äter man mindre fett måste energin komma från någonting annat. Kvar finns bara protein och kolhydrat som kräver insulin för sin förbränning. De relativt högre insulinnivåerna försämra frisättningen av fett i fettdepåerna och hela ämnesomsättningen rullar bara runt på glukos...ungefär.

Här är jag inte säker på ifall min slutsats är korrekt. Synpunkter :confused:

JLL 2005-08-10 17:08

Citat:

Ursprungligen postat av Sverker
Jag har tittat runt lite kring det där. Jag har inte hittat något absolut svar med någon specifik meaknism, men svaret verkar vara insulin.

Äter man mindre fett måste energin komma från någonting annat. Kvar finns bara protein och kolhydrat som kräver insulin för sin förbränning. De relativt högre insulinnivåerna försämra frisättningen av fett i fettdepåerna och hela ämnesomsättningen rullar bara runt på glukos...ungefär.

Här är jag inte säker på ifall min slutsats är korrekt. Synpunkter :confused:

Tänkte bara att även om fettförbränningen är sämre så finns det mindre fett att förbränna om man inte äter så mycket fett. Dessutom måste det väl finnas nån gräns när du inte får någon positiv inverkan alls på fettförbränning och hormonnivåer av att äta fett och då måste det vara bättre att äta annat efter det.

King Grub 2005-08-10 18:28

Citat:

Tänkte bara att även om fettförbränningen är sämre så finns det mindre fett att förbränna om man inte äter så mycket fett.

Dom flesta har kroppsfett att förbränna...

JLL 2005-08-10 18:52

Citat:

Dom flesta har kroppsfett att förbränna...

Menade att det är bättre att man förbränner kroppsfett än sätter i sig en massa fett (möjligtvis i onödan) som måste förbrännas.

King Grub 2005-08-10 18:54

Din förbränning av kroppsfett sjunker också vid lågt fettintag.

tinkerbell 2005-08-10 18:58

Jag som trådskapare glömde tillägga att jag var ute efter fettförbränning, inte prestation.

Men endån ...

Är det fortfarande ingen ideé att äta lite mer av nyttigt fett på sina ätardagar? (Om man är ute efter att tappa fett)

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:01.