hm jag tänkte innan också liksom, märken är samma överallt fast här tar dom 20ggr så mycket betalt men det finns faktiskt vissa märken som levererar produkter i länder där det inte finns någon kvalitetskontroll av grejer samt att folk köper skitet ändå som har riktig kass kvalité jämfört om man köper dom i ett land där samma skit inte skulle accepteras (iaf i lika hög grad), säg t ex Sverige.
Rent konkret har jag märkt det när jag vart nere i Bosnien (hälsa på släkt och sånt på sommaren) där det är lite som i Kina som nämnt ovan, man kan köpa märkeskälder väldigt billigt, sen kan man köpa massa "Adibas", "Mike" och såna märken med :D Men iaf, för att komma till poängen så hör jag ofta att RIKTIGA märken inte levererar samma kvalité, nu just i det fallet jag kommer ihåg så var det inte kläder det handlade om, men iaf, min faster klagade på att något kännt sminkmärke som fanns överallt i Europa (kommer fan inte ihåg vilket, köper inte så mycket smink själv heh.) inte alls höll samma kvalité där nere som här uppe i Sverige (hon har handlat samma märke här och där nere i företags butik..). Tror det handlar om medveten kvalitetssäkning då dom kan komma undan med det i ett land som är betydligt fattigare och där folk vill ha sina märken, sen om det är kass kvalité, ja det får man ta :)
Fan nu blev det långsökt, men en tanke är att en grej du köper i Kina kan vara sämre kvalité än samma märke du köper här, då det märket kanske inte bryr sig om att leverera samma kvalité i t ex Kina jämfört med Sverige.
|