![]() |
Mönstring - Cykeltestet!
Kanske finns det nån på Kollo som kan dela med sig med erfarenheter och fakta om konditionstestet man gör på mönstringen. :)
Är bara allmänt intresserad av vad som krävs för bra ett resultat. :cool: Hur länge behöver man trampa för en 9:a? Vet någon hur högt upp belastningen går som högst (watt eller vad det nu är) under testet? (Antar att den egna kroppsvikten spelar in!?) Vad är rekordet? (I muskeltestet vet jag exempelvis de som dragit över 1300 newton). Vad motsvarar t.ex. en 9:a i "vanligt" testvärde? (Finns ju tex andra skalor som går från typ 35-95. Har hört att Gunde Svan hade 91 i testvärde). Edit: På lumpensidan (www.lumpen.nu) stod det bara att uppvärmningen är 5min och att belastningen ökar kontinuerligt - så länge man nu orkar trampa. |
länge.. räkna me en stund 30min..
har för mig en kompis trampa runt 30 min.. kommer dock inte ihåg |
Börjar bli ett tag sedan jag mönstrade nu men är ganska säker på att svenska rekorden av mönstrande då låg på 17-18 minuter.
Jag hade 5,5 watt per kg kroppsvikt ser jag i mina papper vilket gav en 9:a, medelvärde var då 1996 3,7 watt. |
Missade frågan om testvärde i förhållande till watt.
"Betyget" på cyklingen baseras alltså på watt per kg kroppsvikt. Testvärde är också baserat på kroppsvikt så där finns ett samband. 200 watt på cykel motsvarar 2,8 liter syre per minut i syreupptagningsförmåga 300 watt motsvarar 4,2 liter... 350 watt motsvarar 5,0 liter... 400 watt motsvarar 5,7 liter... Testvärde är ju ml per kg kroppsvikt och minut. Vilket gör att det är lätt att räkna om från VO2 max till testvärde. Problemet med cykeltestet på mönstringen är väl att det högsta wattvärde man kommer upp i räknas och i det värdet ligger man ju över sitt VO2 max eftersom man drar på sig mjölksyra och måste sluta trampa. En person som är stark i benen kan ju komma upp i väldigt höga wattvärden under en kort tid utan att för den skull ha bra testvärde eller kondition. Min gissning blir därför att det inte går att räkna fram vilket testvärde som krävs för att få över 5,0 watt per kg eller vad det nu krävs för en 9:a på mönstringen. |
Citat:
uppvärmning o uppvärmning... jag var helt slut av "uppvärmningen" och trappade till mig en 6a.. sen steg jag av helt enkelt.. Drog en 9 i styrkan i allafall.. huvudsaken ;).. men över 1300 newton har jag för mig jag var.. på toppen av kurvan.. i själva marklyftsmomentet..men man räknar ju ut ett medel.. |
gå in på "fråga syster lump" på www.lumpen.nu
på någon underlänk ser du allehanda frågor och svar... där kan man iaf se att man måste cylka ungefär 14 minuter för att få en 9:a och precis som du sa beror det på hur mkt man väger vilket motstånd man får :whipped: kör hårt |
Citat:
|
Tack för svaren Peter och alla! :bow:
Har försökt bli lite klokare, men får skylla på att det är sent... :sleep: Läst lite om tester: Mönstringstestet måste ju vara ett så kallat "belastningsökande cykeltest". Åstrandtestet verkar ju vanligt också - submaximal typ. Frågan är om man kan räkna om en 9:a vid cykeltestet till maximal syreupptagningsförmåga (ml/kg * min) eller (liter/min)? Effekten man producerar kan man väll också räkna ut!? Kroppsvikten * tiden på en viss sträcka (eller nåt) :confused: Hur stor betydelse har lungvolymen för ett högt Vo2 max? (Den är ju mer eller mindre genetisk och borde ge stora fördelar). Peter: angående 200W = 2,8l / min så är väll det beroende på hjärtfrekvensen? Stybb: Det är (knappt) 1300 newton i medelvärde jag syftade på, inte max. :) |
Citat:
Skulle vara roligt att veta hur de räknar ut motståndet och vid vilka tidsintervaller det blir tyngre att trampa, respektive hur länge man behöver trampa på varje enskild nivå. På så sätt skulle man ju kunna efterlikna ett mönstringstest på gymmet, med bara en vanlig motionscykel. Men ca 5,0W/ kg kroppsvikt borde ju vara ett ok riktmärke, för ett bra resultat! :thumbup: |
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
hum, om det nu är watt/kg borde man ju förlora som fan på att vara "stor" eftersom lungkapaciteten knappast ökar med kroppsvikten?
|
Citat:
Aliquis: Jo i och för sig. Men störrre personer är ju oftast starkare i benen. Det borde ju kompensera. Jämför man testvärdet mellan ett Åstrands cykeltest och ett Cooper test på 3km löpning, tror jag att den tunga personen skulle "tjäna" mer på cykeltestet. Detta borde också gälla mönstringstestet kontra Cooper 3km (om de två nu går att jämföra?)! Överhuvudtaget tycker jag inte cykeltesten verkar rättvisande :nono: |
Just av anledningen att man måste kompensera för vikten som begreppet testvärde finns där man tar hänsyn till syreupptagningsförmågan per kg kroppsvikt.
För en roddare, kanotist och cyklister (som cyklar på plan mark) är kanske max syreupptag viktigare. Men för en teränglöpare, skidåkare mm är testvärdet mer intressant eftersom man då måste bära på sin vikt, framförallt i uppförsbackar. Att du skulle orkat gå jättebra ifall du vägde 30 kg mindre än inte så intressant för försvarsmakten, utan de vill veta hur bra du är i förhållande till din vikt eftersom det är den nu måste orka bära runt i skogen. Därav att konditionsbetyget baseras på watt per kg kroppsvikt. |
En enkel omräkning mellan maximalsyreupptagning Vo2 max (ml/kg*min) till liter/min.
Exempel: 3000m löpning på tiden 14:30 ger ett syreupptagningsvärde på 45ml/kg*min, också benämnt testvärde 45. Detta motsvarar för en 90kg tung person en syreupptagning på 4,05 l/min. (90*45=4050 ml/min) Stämmer denna uträkning? |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:45. |