![]() |
Fått nå skit med foten
Hej. Det hände för en dryg vecka sedan, när jag spelade tennis på kvällen. Grejen är att jag inte märkte när, eller ens att något hände, men en tid därpå fick jag ont när jag stöder på foten. Smärtan är framtill i foten, om man följer "pektåns" ben bakåt tills det möter stortåns och trycker hårt så gör det förbaskat ont. Gör mindre ont att gå med skor på. Spelade tennis och padel i helgen (ja, förmodligen dumt) och nu är det värre. What do?
|
Vila, rörlighetsträning utefter vad smärtan tillåter, ta ut rörlighet med handen, använd skor när du går, provocera inte smärtan i onödan.
Låt det gå ett par dagar - 1v, om det inte blir bättre, kontakta fysioterapeut imo. mvh |
Tack Cokeman, för dina ständiga svar i den här delen av forumet. :) Vad menar du med rörlighetsträning? Den är ju inte hämmad på något sätt. Och "ta ut rörligheten med handen"?
|
Har haft liknande flera gånger genom åren. Brukar gå över av sig självt efter 1-2 veckor. Försök bara att inte dra upp det igen, utan låt det vila :) Skulle gissa på någon typ av överansträngning alt. inflammation. Så kan vara värt att testa lite naproxen eller liknande också.
Går det inte över, så kontakta en fysio. |
Citat:
Att försöka ta ut rörligheten i de leder som gör ont, på ett passivt sätt (alltså med hjälp av handen) som förhoppningsvis inte gör ont, men för att bibehålla rörlighet, minska risken för ledstelhet som kan orsaka mer smärta. Även om rörligheten inte är hämmad så brukar rörelse vara bra. |
Det har inte blivit något bättre med fossingen så nu har jag ringt till sjukgymnast och ska få komma dit klockan 13 i dag.
|
En nerv i min fot är inflammerad, det tror i vart fall den sjuke gymnasten. Han rekommenderar mig att äta en alvedon och en ipren var morgon och kväll i två veckor. Därefter ska han ringa mig för uppföljning.
|
Bra att det följs upp, men har du fått några råd kring rörelse, belastning osv, eller bara för medicinering? Fick du veta vilken nerv han misstänkte och hur det kan ha hänt?
|
Nja, egentligen inte annat än att han avrådde från att spela mer tennis förrän det är bra igen. Och han tror det har uppstått genom att jag (i o m att jag är högerhänt), belastar vänstra foten mer när jag spelar. Det syns också tydligt på hur skornas sulor slits.
Jag vete sjutton om den här kuren funkar så bra, ärligt talat. Jag upplever fortfarande värk i foten, och det är ju svårare att veta hur intensiv den är nu när man äter värktabletter hela tiden. |
Tråkigt, om du inte blir bättre och inte får några råd kring träning/belastning mer än att vila så hade jag nog sökt efter en second opinion (detta efter 2v med smärtlindring är avklarat och ni haft uppföljning, inte idag).
|
Citat:
|
"Ja men det här börjar ju kännas rätt skapligt nu", är man dum nog att tänka. Sen vaknar man upp nästa morgon och tabletternas verkan är borta, och det gör ont i foten och man har börjat gå på ett annorlunda sätt för att "lura" smärtan.
Har börjat tänka negativa tankar om det bemötande jag fick. Käka alvedon i två veckor helt i onödan. Hur kan man vara så dålig på sitt jobb! Jävla fjolla i sitt landstingskontor utspökad i en svetsmask av plast för att påminna om att "pandemin är inte över!!" och "titta vilket VIKTIGT jobb jag gör! Jag är en BÄRANDE PELARE för vårt samhälle I DESSA TIDER". I morgon eller på torsdag eller på fredag (beroende på hur man räknar) är det dags för uppföljning, men jag är inte säker på att han ens kommer ringa. |
nu kanske jag låter som "devils advocate", men det står jag för i så fall.
Om fysioterapeutens misstanke är en inflammerad nerv så hade jag också tänkt avlastning och låta naturalförloppet ha sin gång (men jag hade nog gett riktlinjer hur du ska förhålla dig till smärtan och belastning), vid ingen förbättring försöka hitta lindringar. Kroppen är oftast bra på att läka själv och kortvariga besvär går ofta över av sig själva. Vårt jobb som fysioterapeut/sjukgymnast handlar också om prioriteringar, patienter som man bedömer har stort behov av hjälp får mer hjälp än där man bedömer att en mindre insats kan räcka. Något som gynnar samhället och skattebetalarna, annars skulle skatten behöva vara högre, om vi ska kunna ge exakt samma tid och vård till alla, eller så kommer kvaliteten av vården sjunka för de sjukaste. Jag förstår din frustration över att besvären inte har blivit bättre, men tycker inte att du ska behöva bli arg och irriterad, det gynnar dig knappast. Har du tagit ipren och alvedon, eller bara alvedon? Angående att du går på ett annorlunda sätt, det är vanligt, för att undvika smärtan. |
Hello Cokeman!
Tack för orden. Jag var bara, som du skrev, frustrerad och det var skönt att låta fingrarna på tangentbordet bli ett utlopp. Jag tycker egentligen inte de tarvliga sakerna jag skrev i går. Även om jag kände så i stunden... :) Jag har tagit båda sorterna. Fast alvedonen tog slut och då bytte jag till en annan som har samma verkande ämne och dos, bara ett annat fabrikat. Hon på apotektet sa att det var likvärdigt. Eftersom jag började kuren torsdagen den 12:e har det gått två veckor i kväll. Jag skriver igen när jag pratat med PVR. |
Ok, bra att du tagit ipren med, bättre att utvärdera mot det.
Intressant att höra planen framöver sen. mvh |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:18. |