![]() |
Oklar axelskada, vad nu?
(Tappade bort mitt gamla konto, så fick skapa ett nytt för detta inlägg)
Tjena! Jag ska försöka dra det så kort jag kan här: För ett par år sedan så hade jag problem med min högra axel, och efter att ha uppsökt sjukgymnasten och genomfört övningar hemma under en kortare period, så gick smärtan över av sig själv. Jag minns också att jag fick en kortisonspruta, då sjukgymnasten misstänkte impingement och att jag hade en inflammation. (Smärtan kändes när jag höjde axeln utåt och även framåt. Och smärtan strålade även ner längs armen, lite på utsidan. Svårt att beskriva exakt) Efter det så tränade jag på som vanligt, och hade inga mer problem med axeln. Nu i år, runt februari om jag kommer ihåg det rätt, så började jag få problem igen. I början så tog jag det helt enkelt lugnare med övningar som involverade axeln på något sätt, men det blev bara sämre och sämre. Jag tog en paus från träningen, och uppsökte sjukgymnasten igen. Efter det så har jag fått två kortisonsprutor, en kur naproxen på recept under 7-10 dagar. Under tiden har jag även kort samma övningar från sjukgymnasten för min axel som jag fick förra gången jag hade ont i axeln, men nu gjorde dem betydligt mer ont. Och jag kände att dem inte hjälpte. Kortisonsprutorna och naproxenkuren lindrade bara något, och det var temporärt. Sedan har det varit ett par ytterligare besök hos vårdcentralen, och senast så fick jag en ultraljudsröntgen. Svaret som kom tillbaka var att det inte finns några som helst fel på min axel, rotatorcuffen var bra, inga bristningar i någon muskel, ingen inflammation etc... Jag har även bett om en remiss till ortopeden, men det ville inte läkaren skicka, då det behövs mer att gå på som han ansåg. Så läget just nu är: - Jag har fortfarande mer och mer ont i min axel, och vet inte varför.. och vet därför inte heller hur det kan åtgärdas, om det ens kan det. - Jag har inget intyg för mina besvär. - Läkaren vill inte skicka remiss Det senaste nu är att jag pratade med min sjukgymnast som tycket att jag skulle ligga på mer hos min vårdcentral, så dem skickar en remiss till ortopeden till slut. Så nu nästa vecka har jag en tid inbokad hos min läkare där jag ska förklara läget. Nu påverkar smärtan/besvären även mig i min vardag och inte bara när det gäller träningen. Har någon av er varit med om något liknande med axelbesvären? Kan det vara någon nerv som kläms åt i vissa vinklar? Vad gör man om jag inte lyckas få en remiss till ortopeden från läkaren vid mitt nästa besök? Vilka tips som helst mottas tacksamt! Detta börjar bli riktigt jobbigt.. Mvh |
Nu vet jag inte vart du bor men du kan vända dig till en ortopedklinik utan vårdcentrals eller Fysioterapeuts remiss. Det är underligt att din Fysioterapeut inte remitterar dig. Du borde ställa frågan direkt och begära ett riktigt svar varför denne inte vill ge dig remissen.
Det kan behövas en ordentligt magnetröntgen för att se vad som orsakar besvären. Nu är inte alltid kirurgi den bästa metoden men det är värt att få en ordentlig bedömning av axelleden. Aleris Capio |
Citat:
Bor i Halmstad. Jag tror du tänker på en egenremiss då? Glömde att skriva att jag skickade en sådan till ortopeden efter att jag fick nej från vårdcentralen, men fick avslag och dem hänvisade mig tillbaka till vårdcentralen.. Men får helt enkelt ta i extra på mötet med läkare nästa vecka, jag tänker inte ge mig förrän jag har någon förklaring till besvären. Har även kollat runt angående naprapater och kiropraktiker, men vet inte om det kan ge något innan man vet vad problemet är |
Har fysioterapeuten/sjukgymnasten kunnat göra någonting för att lindra? Är slätröntgen gjord?
I så fall borde fysioterapeuten kunna skicka remiss till ortopeden, förmodligen med ett bättre status än vad du får från allmänläkaren. Vad är fysioterapeutens bedömning, varför tycker den att du behöver en ortopedkontakt? |
Får jag fråga vilka övningar du körde för axlarna när du tränade? Körde du sidolyft, om så, vilken rotation hade du på överarmen?
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:13. |