![]() |
träffsäkerhet diabetessjälvtest?
Funderar på att göra ett test för diabetest.
Ska jag köpa ett på apoteket eller besöka läkare? Känt mig knepig rätt länge till och från men extra mycket nu senaste kvartalet. Här är resultatet jag fick på ett prov jag gjorde 2019 men de sa att inget var avvikande. (Excelinklistring) Analys Resultat Referensintervall * markerar resultat som kan vara avvikande B--Leukocyter 6.6 10E9/L 3,5 - 8,8 10E9/L B--Trombocytmedelvolym 10.3 fL 9,2 - 12,1 fL P--Natrium 140 mmol/L 137 - 145 mmol/L P--Kalium 4.1 mmol/L 3,5 - 4,4 mmol/L P--ASAT 0.36 ukat/L 0,25 - 0,75 ukat/L P--ALAT 0.24 ukat/L 0,15 - 1,1 ukat/L P--Kreatinin 82 umol/L 60 - 105 umol/L Pt--eGFR(Krea)relativ >=90 mL/min >80 mL/min B--Erytrocyter 4.33 10E12/L 4,25 - 5,71 10E12/L B--Hemoglobin (Hb) 125 g/L * 134 - 170 g/L B--EVF 0.38 * 0,40 - 0,50 B--MCV 89 fL 82 - 98 fL Erc(B)--MCH 28.9 pg 27,1 - 33,3 pg Erc(B)--MCHC 325 g/L 317 - 357 g/L Erc(B)--RDW-CV 12.3 % 12,3 - 14,3 % B--Trombocyter 285 10E9/L 145 - 348 10E9/L |
Om du tror du har diabetes är det bara blodsockret du är intresserad av.
Sent from my FRD-L19 using Tapatalk |
Tre test kan vara aktuella, fasteglukos. HbA1c och eventuellt OGTT(inte nödvändigt om HbA1c är bra).
|
Så jag kan nöja mig med denna modell än att boka besök på vårdcentral?
https://www.quicktest.se/produkt/dia...BoCu0QQAvD_BwE |
Citat:
"U-Glukos Urinstickan har ett fält som ändrar färg om det finns en ökad halt av glukos i urinen. Vad är glukos och var finns det? Kroppen behöver bränsle, energi, för att fungera. Blodet transporterar energin framför allt i form av druvsocker, som också kallas glukos. För att glukos ska kunna tas upp av kroppens celler behövs hormonet insulin. Urinstickan visar på förhöjd halt av glukos Vid diabetes ökar glukoshalten i blodet och glukos kan läcka ut i urinen. Det kan också finnas andra orsaker till förhöjd halt av U-Glukos. Om läkaren tror att du kan ha diabetes får du också lämna blodprov, till exempel P-Glukos eller B-HbA1c. Urinstickan visar inte på förhöjd halt av glukos Urinen innehåller vanligen mycket låg halt av glukos. Färgen på stickan ändras inte om halten av glukos i urinen är normal. Du kan ha diabetes även om U-Glukos-värdet inte är förhöjt. Det beror på att socker läcker ut i urinen vid olika nivåer för olika personer." Provet kostar typ 20kr mindre än ett läkarbesök på VC. och det enda det kommer säga är att du kanske behöver ta vidare prover på VC. Läkare kostar 200kr och ev blodprov de vill ta ingår i den kostnaden. |
Räcker du bokar en tid hos distriktssköterskan bara så kommer du billigt undan.
|
Citat:
|
Citat:
Behövs ganska markerad hyperglykemi för att den renala resorptionen ska svikta. Du får en blodsockermätare för samma pengar. Alltså själva apparaten som ger ett pålitiligt numeriskt värde. Men smartast är nog att kontakta vårdcentralen. Det finns ju en anledning till att du misstänker diabetes - kan ju vara en annan sjukdom också. och som ovanstående postare påpekade var blodvärdet åt det låga hållet, vilket också kan ge besvär |
Man brukar kunna beställa blodsockermätare helt gratis hos tillverkarna.
|
Ta ett blodprov på VC och på någon sekund så har du svaret.
Köp stickor på apoteket och pissa på, efter någon sekund ser du resultatet. Törstig? Pinkar ofta och mycket? Trött och orkeslös? Huvudvärk? Irriterad? Det är symptom som nästan alla med diabetes har ( samtidigt ) vid högt blodsocker vilket är vad du har om du inte behandlat dig för diabetes. Det är extremt enkelt att ta reda på om du är diabetiker, det tar som sagt några sekunder för ett test. |
Citat:
Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk |
Citat:
Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk |
Citat:
B--EVF 0.38 * 0,40 - 0,50 Du ligger under referensvärdet för män. Du har alltså en mindre mängd hemoglobin i blodet och ett mindre antal röda blodkroppar i blodet än vad som anses "normalt". |
Citat:
Förutom att jag skulle höra av mig ifall jag kände mig sämre Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk |
Citat:
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:44. |