![]() |
Omega-3-tillskott - vad är det senaste
Jag har förstått att det inte finns några dokumenterade fördelar gällande den kardiovaskulära hälsan - men efter att nu kört det i några veckor igen upplever jag mig mycket piggare och att kroppsammansättningen blir bättre - båda dessa saker har jag dock läst att det kan påverka sedan innan - vilket gör att någon sorts confirmation placebo trolig - hur ser det ut?
Är det helt onödigt att ta dessa tillskott eller inte? Med kroppssammansättningen menar jag att jag känner mig mycket fastare och i bättre form. |
Citat:
|
OK - så för en person som äter fisk regelbundet och inte har problem med för tjockt blod och inte vill prestera i uthållighetsidrott är det meningslöst?
|
Citat:
|
Citat:
Om man käkar 250g lax i veckan - har man tillgodosett behovet då? |
250g är 2 och en halv "portion" lax per vecka, så utan att kolla exakta mängder så skulle jag säga att det räcker. Sedan kan ju fetthalten i lax variera men så mycket behöver man inte tänka.
|
Citat:
|
Jag upplever kanske inte så mycket effekt på pigghet gällande hjrta och hjärna. Däremot upplever jag mindre stela leder istället sedan jag började ta omega3. Och de blev sämre igen när jag gjorde ett uppehåll. Jag vet ju sen inte om det är placebo eller om det verkligen har effekt. Det låter jag vara osagt men för mig funkar det.
|
Även om det är en essentiell fettsyra så skall det mycket till om man skulle lida brist av det. Det finns i fler livsmedel än lax, även om lax är en väldigt bra källa till Omega 3.
|
Citat:
Kroppen klarar sig nog på väldigt lite omega-3 men det lär inte vara hälsosamt. |
Citat:
|
Men inte som kan omvandlas till EPA och DHA på ett effektivt sätt.
|
Citat:
Citat:
|
Det behöver inte omvandlas alls.
|
Finns det i västvärlden någon människa som dött av omega 3 brist?
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:49. |