![]() |
Dags att komma tillbaka på banan
Tanken med denna Journal är att delvis ha något att kika tillbaka på för att se vad som funkat/inte funkat men även att se det lite som en extern motivation :)
Bakrund Började träna för ca 6 år sedan och fokuserade då till en början främst på att gå ner i vikt genom att enbart minska portionerna. Hade då rätt dålig självkänsla osv. över vikten så kände att det var dags att ta tag i det hela. Spenderade ca 2 år åt detta för att sedan börja fokusera allt mer på träningen. Körde då ett tag med Leangains och började räkna kalorier. Sedan har det de senaste åren gått lite periodvis. Även haft och har problem med hetsätningar och depression i perioder. Trots det så har det gått att hålla en hyfsad form men några månader tillbaks så har det inte funkat alls. Hållt igång träningen hyfsat, inte jätte strukturerat men tränat ca 5 dagar i veckan och hållit mig över 80 000 steg i veckan men på kosten har det inte funkat alls så ligger nu på 90kg. Har såklart mer muskler än när jag började men man känner sig allmänt fet och omotiverad. Känner att det kommer gå mot ner mot avgrundens botten ifall man inte lyckas ta tag i allt nu och det är där läget är för tillfället. Har till viss del resande i tjänsten så under de perioderna kommer ju kost och träning avvika lite men finns oftast Gym på hotellen och proteinpulver går ju ha med sig för att komplettera eventuell proteinfattig kost. Även införskaffat TRX + Gummiband då det inte finns möjlighet att träna på gym Nuvarande stats Vikt: 90kg Midja: 88cm Längd: 179cm Ålder 26 Bänk: 6x100kg Böj: 6x120kg Mark: 8x160kg Mål Grundläggande målet är väl att må bättre men träningens syfte mer specifikt är rent ur en hypertrofi synpunkt. Är främst intresserad av att det ska se vettigt ut med en bra symmetri men kommer väga mig och hålla koll på vikterna i baslyften för att se till att man håller progression. Målet rent viktmässigt är att i slutet av november vara under 78kg. Det är i snitt 0,85kg i veckan men misstänker att det kommer gå fortare i början pga vätska så känns som det överlag borde vara helt klart görbart :) Kommer sträva efter att öka vikten på stången. inte helt på det klara om man ska ha ett schema för den biten än dock eller nöja sig med periodiseringen av volym och sedan höja vikten När man klarar mer än angivet repsantal. Tillsvidare blir det dock att anteckna vikt och reps och försöka öka så gott det går tänkte jag :) Lite beroende på vart man står efter deffen är tanken att långsiktigt sikta styrkemässigt mot: 6 x 200 i mark 6 x 150 i böj 6 x 120 i bänk Givetvis med delmål på vägen. Kosten Kosten blir som följer: Frukost 09:00 200g äggvita 2 ägg eller 250g keso 100g bär Eller 150g Keso 150g Skyr Lunch 200g mager proteinkälla typ Kyckling,fläskfile,torsk etc. 200g potatis eller 50g ris/mathavre/pasta 200g broccoli eller andra frysta grönsaker 20g lättcreme fraische Mellanmål Vassle shake ev. frukt Efter träning EAA 10g Middag 200g mager proteinkälla typ Kyckling,fläskfile,torsk etc. 400g potatis eller 100g ris/mathavre/pasta 200g broccoli eller andra frysta grönsaker 10-20g lättcreme fraische innan läggdags Kaseinfluff 30g kasein + 1 Dl lättmjölk 160kcal Alles zusammen 1759kcal 213g protein 38g fett 130g kolhydratera Tillskott Proteinpulver - Som mellanmål EAA - Efter träning, Lite oklart om det är värt att köra bracketing så håller mig nog till enbart innan. Kreatin - 5g efter träningen eller vid valfri tidpunkt på vilodag. Är inga stora pengar och ingen jätteuppoffring ifall man ändå ska ta en shake. Melatonin - För att få tillbaka sömnen på banan ibland Omega 3 - För att vara på sägra sidan Koffein - Pillerform innan morgonpromenad och några koppar kaffe under dagen, Ska dock försöka undvika efter lunchtid pga sömn. Sedan tänkte jag att man kan korrigera veckovis beroende på vart trenden går. Träningen Träningen blir ett 3-1-3 upplägg är tanken. Kört det enbart 1 vecka nu och det är ju på sätt och vis dumt att starta något nytt vid påbörjad diet men men. Inte haft någon bra struktur i det hela på ett tag så tänkte då att detta kunde vara ett bra upplägg. Har även Brad Schoenfelds Max Muscle Plan hemma så varit inne lite på det schemat men även eventuellt att prova Tri Phase. oavsett vilket känns det på sätt och vis bäst att börja med något som man följer i varje fall så man inte bara hoppar runt mellan olika.... Tanken med detta schemat blir iaf att öka volymen efter ca varje vecka och vid 5:e veckan köra en deload. Schemat är här och tror det behöver slipas lite eventuellt. Tycker det är lätt att slänga in för mkt volym men tänkte man kan börja så här och känna om det är helt fel eller om det är någorlunda i rätt riktning. Om någon har tips eller synpunkter motages det dock :) Kondition Kör morgonpromenader 5-7 dagar i veckan vilket jag tänkte fortsätta med. Delvis för kaloriförbrukningen men också för att det är rätt skönt för huvudet. Sömnen är viktig dock så de gånger man har problem att sova brukar jag köra promenaden på kvällen och ta den extra timmen till sömn :) |
Då var det första benpasset i andra blocket avklarat :)
Böj 100kg x 10 110kg x 8 110kg x 8 110kg x 7 110kg x 7 90kg x 11 Utfall 2x15m x 40kg SLD 80 x 8 80 x 8 80 x 8 80 x 8 Lårcurl 40 x 14 40 x 12 40 x 12 40 x 11 Vadpress 60 reps x 90kg Benspark 13 x 70kg 13 x 70kg 12 x 70kg 12 x 70kg Crunches 20, 16, 15 , 15 x 38,5kg Hade redan matlådor fixade med mindre potatis än i det andra schemat så.blev lite annat idag Frukost Äggröra Lunch Kyckling med potatis och broccoli Middag 2x samma låda som till lunch Mellanmål Vassle Efter träning eaa 10g Kör jag kaseinet med blir det 1500kcal 220g protein 63g kolhydrater 32g fett |
Rygg/axlar idag
Missade shrugsen dock, slarvigt :( Latsdrsg 7x97kg 11x87kg 10x87kg 9x87kg 12x77kg Stångrodd 80kg x12 90kg x9 90kg x 9 90kg x 8 Hammer rodd, kabelrodden upptagen 3x10-12 Militärpress 40kg x 10 45kg x 7 45kg x 7 45x 7 Sidolyft 15x9kg 12x9kg 11x9kg Vadpress 90kg x 60 reps Gillar detta sätt att köra vaderna men om det är effektivt vet jag inte, kör helt enkelt 60 reps med kort vila efter x antal reps likt vissa kör chins :) 1750 ish kalorier idag 200g protein 160g kolisar 37g fett |
Senaste passet i form av bröst/armar :)
Biceps skulle nog gått att köra tyngre men upplever mkt bättre kontakt med långsamma reps på lite lägre vikt så kör på det. Borde ju vara ok så länge man håller sig till samma utförande och ökar vikten i just det utförandet :) Bänk 90kg x 10 100kg x 5 95kg x 6 90kg x 6 80kg x 8 Flyes 20kg x 11 20kg x 10 20kg x 10 Lutande hantelpress 34kg x 6 30kg x 6 26kg x 10 26kg x 10 Superset: Stpngcurl 30kg x 10 30kg x 10 30kg x 10 30kg x 9,5 Triceps extensions 40kg x 10 40kg x 8 40kg x 8 Superset: Preacher curl 4 set 13kg hantlar x12 Pushdowns 4x12 x 31,5kg Crunches 42kg x 3 x 13 |
Hur går det?
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:15. |