Hur stort kaloriöverskott (kvinna)
Jag vill gärna bygga muskler och har styrketränat tungt tre gånger i veckan nu i drygt åtta månader. Jag har blivit betydligt starkare och även fått synligt större muskler, men nu verkar mina "noob-gains" vara över. Jag kunde inte öka vikt i böj senast jag skulle öka. Har lagt till fler reps på samma vikt istället. Jag tror jag stannat av i marklyft också nu och kan inte se hur jag ska kunna öka igen i början av nästa vecka (har fått ett helkroppsprogram av en PT som jag följt i en månad nu. Har en ny tid nästa vecka så hon kanske ändrar lite i det... får se.)
Just nu kör jag
marklyft i tre set. Set 1: 90 kg. 8 rep. Set 2 & 3: 80 kg. 8 reps
Knäböj samma sak, fast jag kunde inte öka så kör nu 3x8 på 70 kg.
Hantelpress. 17,5 kg 3x12
Axelpress och flyes liggande på mage med hantlar på 3 kg. Kör direkt efter hantelpressen 30 sekunder av varje, sen vilar jag och kör nästa set med tre övningar alltså.
Axelpress med medicinboll kör jag 8 kg 3x10 en arm i taget
Sen freestylar jag lite med coreövningar, hipthrusts, benpress, lårcurl, latsdrag osv. Lite olika.
Jag har sedan jag började styrketräna gått upp från 58 kg till 62 kg. Jag har börjat med kreatin så minst två kilo är säkert vatten, och jag är ganska skeptisk till att de två kilorna utöver det är muskelmassa.
Jag vet att man får bäst effekt av att ligga på ett kaloriöverskott när man vill bygga muskler, men jag VILL verkligen inte lägga på mig mer fett än vad som är "absolut nödvändigt". Just nu ligger jag på mellan 2500 och 3000 kcal/ dag och har stått stilla i vikt i två månader.
Ge mig alla tips ni har. :hbang:
|