![]() |
Kommer till Sverige, vad bör ätas?
Kommer i sommar till Sverige för första gången på två år. Har några veckor, och det innebär ju att jag har tid att ÄTA SAKER!
Bör nämnas att jag har celiaki, alltså glutenintolerant (råg, korn, vete) och är allergisk mot sötningsmedel. Kommer mestadels vara i Örebro. Vad har tillkommit på den svenska marknaden som absolut bör ätas? Typ i matbutik eller allmänt utbud, jag planerar inte att gå på restaurang så mycket. LÅT MATFÖRSLAGEN TRILLA IN! |
Ren i alla dess former, hjorton, löjrom, västerbottensost och allt annat gott från den lite vackrare, lite vildare, landsändan.
|
Alltså två år.... Det är väl ungefär den tidsrymden det hinner tillkomma en ny yoggi och tas bort en festis limited edition. Har ju inte riktigt vart en matrevolution sen 2014.
|
Allergisk mot sötningsmedel?
|
Alltså, nu menar jag saker som inte fanns där för två år sedan ;D jag är uppväxt i Sverige och kommer självfallet att vräka i mig alla underbara svenska ostar, älg, prickekorv, leverpastej, brunost, och diverse udda kryddade korvar från Scan.
|
Citat:
|
Citat:
Ärligt talat minns jag inte riktigt vad som finns. |
Citat:
|
Citat:
|
Palt har jag aldrig ätit, men du kan räkna med blodpudding med lingonsylt, samt gravad lax, knäckebröd med RÄKOST <3
|
Stekt inlagd strömming på knäcke
Rökt makrill med mayo på knäcke |
Köttbullar, mos och lingon :)
|
Surströmming och sill. I omvänd ordning.
|
Citat:
1. Surströmming 2. Kimchi/kimchee. |
Citat:
|
| Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:25. |