![]() |
Lurade i exet abortmedel.
En 25-årig man i Norge riskerar 21 års fängelse efter att ha lurat i sin 20-åriga gravida ex-flickvän abortmedel som han köpt på internet, vilket gjorde att hon fick missfall. Det skriver norska Adresseavisen och NRK.
Det var kvinnans läkare som upptäckte saken och slog larm till polisen. Ex-pojkvännen har erkänt att han blandat abortmedlet i kvinnans dryck vid två tillfällen. Åklagaren i målet, Kaia Strandjord, säger att det saknas rättspraxis på området. – Det finns en gammal paragraf som mycket sällan används. På så sätt är detta lite av ett pionjärarbete, säger hon till NRK Från Aftonbladet. Sjukt eller rätt? |
Rätt sjukt... fast ändå sjukt rätt. Så både ja och nej.
|
Självfallet sjukt,
Mannen är en fullkomlig idiot och förtjänar ett straff, han kunde mycket väl åstadkommit flickvännens död om något gått fel |
Gissar att han var pappa till barnet?
|
Är frågan om det är sjukt eller rätt att lura i en gravid kvinna medel för att framkalla missfall?
Eller är det fängelselängden frågan gäller? |
Citat:
|
Frågan är vad man tilldelar fostret för värde. Är man pro-life och anser att abort är mord så har han mördat. Är man (såsom vår abortsyn) pro-choice och anser att foster bara är en cellklump (upp till en viss vecka) så kan hans brott jämställas med att droga/förgifta någon annan. Hur långt straff är det på att droga en annan person?
|
Eftersom det ju dessvärre inte finns möjlighet till social abort (det står en kvinna helt fritt att lura en man att hon går på P-piller) så förstår jag att sådant här kan hända, men det gör det inte rätt. Förståeligt, om omständigheterna är att hon svikit hans förtoende, men inte rätt.
|
Det är ungefär lika märkligt som att man ger kvinnorna all rätt över fostrets fortlevnad eller terminering.
Detta är något FI borde ställa sig bakom och krävande friande dom. |
Citat:
|
Går det att friskriva sig allt ansvar för ett oönskat barn? Om inte så vet jag inte riktigt var jag ställer mig i frågan.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
| Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:52. |