Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Lurade i exet abortmedel. (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=219584)

Frisk 2015-03-01 14:35

Lurade i exet abortmedel.

En 25-årig man i Norge riskerar 21 års fängelse efter att ha lurat i sin 20-åriga gravida ex-flickvän abortmedel som han köpt på internet, vilket gjorde att hon fick missfall. Det skriver norska Adresseavisen och NRK.
Det var kvinnans läkare som upptäckte saken och slog larm till polisen. Ex-pojkvännen har erkänt att han blandat abortmedlet i kvinnans dryck vid två tillfällen. Åklagaren i målet, Kaia Strandjord, säger att det saknas rättspraxis på området.
– Det finns en gammal paragraf som mycket sällan används. På så sätt är detta lite av ett pionjärarbete, säger hon till NRK
Från Aftonbladet.

Sjukt eller rätt?

Grazzafukkinrazzi 2015-03-01 14:37

Rätt sjukt... fast ändå sjukt rätt. Så både ja och nej.

jenni 2015-03-01 14:39

Självfallet sjukt,
Mannen är en fullkomlig idiot och förtjänar ett straff, han kunde mycket väl åstadkommit flickvännens död om något gått fel

Spettet 2015-03-01 14:39

Gissar att han var pappa till barnet?

PowPow 2015-03-01 14:40

Är frågan om det är sjukt eller rätt att lura i en gravid kvinna medel för att framkalla missfall?

Eller är det fängelselängden frågan gäller?

Manta 2015-03-01 14:42

Citat:

Ursprungligen postat av PowPow (Inlägg 7288697)
Är frågan om det är sjukt eller rätt att lura i en gravid kvinna medel för att framkalla missfall?

Eller är det fängelselängden frågan gäller?

Om det första är frågan så har TS helt fel användarnamn.

vvrab 2015-03-01 15:32

Frågan är vad man tilldelar fostret för värde. Är man pro-life och anser att abort är mord så har han mördat. Är man (såsom vår abortsyn) pro-choice och anser att foster bara är en cellklump (upp till en viss vecka) så kan hans brott jämställas med att droga/förgifta någon annan. Hur långt straff är det på att droga en annan person?

Sheogorath 2015-03-01 15:35

Eftersom det ju dessvärre inte finns möjlighet till social abort (det står en kvinna helt fritt att lura en man att hon går på P-piller) så förstår jag att sådant här kan hända, men det gör det inte rätt. Förståeligt, om omständigheterna är att hon svikit hans förtoende, men inte rätt.

agazza 2015-03-01 15:36

Det är ungefär lika märkligt som att man ger kvinnorna all rätt över fostrets fortlevnad eller terminering.

Detta är något FI borde ställa sig bakom och krävande friande dom.

SimonV 2015-03-01 15:36

Citat:

Ursprungligen postat av vvrab (Inlägg 7288743)
Frågan är vad man tilldelar fostret för värde. Är man pro-life och anser att abort är mord så har han mördat. Är man (såsom vår abortsyn) pro-choice och anser att foster bara är en cellklump (upp till en viss vecka) så kan hans brott jämställas med att droga/förgifta någon annan. Hur långt straff är det på att droga en annan person?

Bara för man är för abort kan man inte gå och göra abort på ANDRA personer hur man vill?

4623 2015-03-01 15:40

Går det att friskriva sig allt ansvar för ett oönskat barn? Om inte så vet jag inte riktigt var jag ställer mig i frågan.

Sheogorath 2015-03-01 15:42

Citat:

Ursprungligen postat av 4623 (Inlägg 7288747)
Går det att friskriva sig allt ansvar för ett oönskat barn? Om inte så vet jag inte riktigt var jag ställer mig i frågan.

Nope. Det finns inte möjlighet till "social abort". Och en pappa kan be för sitt ofödda barns liv men väljer kvinnan abort så blir det abort. Sista finns det ingen etiskt rimlig väg runt, men att utarbeta någon lag kring social abort borde gå.

vvrab 2015-03-01 15:43

Citat:

Ursprungligen postat av SimonV (Inlägg 7288746)
Bara för man är för abort kan man inte gå och göra abort på ANDRA personer hur man vill?

Det skrev jag inte heller. Jag skrev att det då kan likställas med att droga någon annan. Att droga någon mot dess vilja är ett brott.

4623 2015-03-01 15:43

Citat:

Ursprungligen postat av Sheogorath (Inlägg 7288748)
Nope. Det finns inte möjlighet till "social abort". Och en pappa kan be för sitt ofödda barns liv men väljer kvinnan abort så blir det abort. Sista finns det ingen etiskt rimlig väg runt, men att utarbeta någon lag kring social abort borde gå.

Så om jag skulle göra en kvinna på smällen och inte vilja ha barnet. Så blir jag ändå tvungen att betala för detta?

Sheogorath 2015-03-01 15:46

Citat:

Ursprungligen postat av 4623 (Inlägg 7288751)
Så om jag skulle göra en kvinna på smällen och inte vilja ha barnet. Så blir jag ändå tvungen att betala för detta?

Jepp. I 18 år.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:52.