![]() |
Olas VLCD vs Olas VLCD
Ola Wallengren har ju sin mer eller mindre omtalade VLCD.
Denna: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=184629 Där man i pulser tar EAA, väntar typ 60 min och tar sedan kasein. Typ som: Citat:
Citat:
|
Citat:
Menar du hela dagens intag i en drink? |
Citat:
|
Jag kan inte uttala mig om ett upplägg är bättre eller sämre, det får stå för Ola som både är upphovsman och kompetentare än vad jag är.
Men om man ser till att få i sig minst 3 "måltider" per dag där var och en av dessa innehåller tillräckligt med protein för att stimulera proteinsyntesen maximalt(>30 g fullvärdigt) och hålla kroppen med protein åtminstone fram till nästa drink torde valet av protein vara mindre viktigt. Siffran 2g/kg kroppsvikt är baserad på blandprotein och behovet sjunker när allt intag är fullvärdigt, lägg därtill att mjölkprotein är extra "epic" ur byggarsynpunkt. Lyle mcdonalds psmf är baserad på matprotein och använder sig av liknande siffror som jag använder och enligt han ska förlusten av muskler vara i princip nada förutsatt att dieten sköts och du styrketränar med bibehållen intensitet. Har du dessutom relativt högt bf skulle jag inte oroa mig, en av få (få) fördelar med att vara för fet är att man klarar av sådana här idiotprojekt lysande. |
Jag kan inte heller säga om det ena är bättre än det andra, har inte testat det på det sättet. Resultatmässigt tror jag lite mer på det första upplägget men testade det senare för jag inte tror det blir någon skillnad egentligen. Man kan också lägga fram argument som stöd för att det andra upplägget kan vara bättre. Mår man dessutom bättre på det ena eller andra så kan det vara avgörande.
|
Jag har provat båda Olas upplägg. Jag mådde helt klart bättre utan EAA fritt som följdes upp av en kaseindrink.
Blanddrinkar var min melodi, helt klart. Körde 4/dag med 4-5 timmars mellanrum. Ibland tog jag en EAA på morgonen när jag vaknade, innan dagens första proteindrink, eller efter träning. Optidelen av hjärnan säger dock att EAA + kasein i intervaller är bättre men, resultaten är nog så marginella att det är onödigt optirunkande. |
Citat:
Citat:
Av intresse bara :) När ni säger att ni "mår bättre", på vilket sätt menar ni? Är det mer fysiskt (presterar) och psykiskt (mer nöjd, tillfreds) eller är det snarare 'skönt att slippa krångla med 8 olika shakes/dag'? Edit: Samt hur tycker ni det fungerar med hungern under den 'nya' VLCD:n? Under den med 8 shakes tycker jag bhungern är ett stort problem, men med så många shakes/dag har man alltid nåt att se fram emot, typ. Tycker det underlättade psykiskt iaf. |
Citat:
Men fördelarna är större shakes, mindre bekymmer. Även min optihjärna vill tro att EAA varianten är bättre men den mer rationella hjärnan vill tro att det totala intaget är det som spelar störst roll, och därmed är det den variant man mår bäst på som ger bäst resultat. Hungern är för mig inget riktigt bekymmer, däremot så kommer en besatthet av muffins, makaroner och vitt bröd som är lite irriterande. Apatin är lite halvirriterande den med. |
Citat:
Vassle och fritt EAA stimulerar väll proteinsyntesen bra även om de intas samtidigt med kasein? Så det skulle ju kunna vara en fördel med blanddrinkarna eftersom nivåerna av aminosyror hinner sjunka bättre innan man återigen tar en drink och stimulerar proteinsyntesen? |
Citat:
Har du någon gång kollat om du är i ketos Ola? |
Undrar en sak: Hur går ni tillbaka till normalt ätande efter en sånhär diet? Är det inte extremt svårt att inte balla ur och vräka i sig allt möjligt? Kan tänka mig att man lär bli som galen i mat då t.o.m jag vart det när jag bara körde en "vanlig" deff. 500-1000kcal underskott.
|
Citat:
Behövs knappast nämnas men VLCD är inget för individer med ätstörningar. |
Citat:
Jag tycker att svängningarna i hunger, energi mm blir mindre vid bolusintag framför uppdelat intag. |
Citat:
|
Citat:
Vilken skulle du rekommendera en som redan kört den första varianten ett antal gånger? |
| Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:18. |