![]() |
Kcal förbrukning arbetsposition!
Goddagens! Låt säga att en person i sig står upp hela dagen, nästintill stilla med papper & penna i handen VS en sittandes person med papper & penna. Hur mycket mer förbrukar den stående personen? Under en normal arbetsdag dvs åtta timmar.
Båda personerna är runt 185 samt väger ungefär 100kg. Vältränade. |
Citat:
http://smalare.net/Brann-kalorier-med-gratismotion.php Bättre länk.. http://hjarnfysik.blogspot.se/2012/1...-kalorier.html |
Har inte kvar källan men har för mig att man förbrukar ungefär dubbelt så mycket energi om man ställer sig upp.
Har för mig att det var 80 istället för 40 kcal / timme där jag läste men det är ju väldigt individuellt. |
Kollar jag Acivity Calculator här får jag en skillnad på 474 kalorier.
Sitting - light work 888 calories in 8 hr Standing - light work 1,362 calories in 8 hr Räknade på 74kg. (min vikt) |
Citat:
Nja.....en 30 kg's kvinna kanske. |
Citat:
|
För nu har jag nämligen gjort precis dessa saker, observations dagar.. Den stående dagen kändes grymt mkt jobbigare och påfrestande för kroppen.
|
Citat:
1. Var fick du ligger ned från? 2. När man räknar på energiförbrukning så räknar man inte med BMR, precis som när du räknar ut vad som går åt när man går eller springer. Det var aktiviteten att sitta som tog 40 kcal / timme. |
Citat:
|
Citat:
Såklart skillnad på att sitta och stå, men skillnaden är ganska liten. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
så det är alltså bmr+40 eller 80 kcal per timme som gäller? För exempelpersonen i ts inlägg så betyder det att han drar närmare 3000 på att sitta rakt upp och ner ett dygn, låter också felaktigt. en siffra jag har hört kastas runt är ca 30% mer energi vid stående än sittande, men jag minns inte källan. |
Citat:
Citat:
30% Mer energi med BMR inräknat blir ju ganska snabbt 40 kcal per timma. Om man gör av med 3360 kcal på en stillasittande dag (140 kcal / timma) så är 30% extra 182 kcal per timma (42 kcal extra). Man kan inte säga att det är BMR + 40 eller + 80 kcal men om de siffrorna stämde så kan man säga att aktiviteten "att stå" kräver ca dubbelt så mycket energi som aktiviteten "att sitta". Det gäller bara att inte blanda in BMR. |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:48. |