Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Träningsskador & Rehab (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=31)
-   -   Hur träna mage tungt trots ryggsmärta? (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=214926)

KravMagen 2014-07-30 14:24

Hur träna mage tungt trots ryggsmärta?

Som ovan... Jag har en problematik med ländryggen. Skjuvkrafter på ländryggen och historiskt använt höftböjarna för mycket gör att jag har svårt att utföra bra magövningar.

Ligger nu och kör mjuka crunches för att inte få ont, men känner att det inte ger annat än mjölksyra efter x-antal reps.

Vill få tips om hur jag kan träna magen så pass tungt till hypertrofi (typ utmattad vid 10 reps) utan att få ont.

Tips tack.

pezrulezhaakon 2014-07-30 15:30

Citat:

Ursprungligen postat av KravMagen (Inlägg 7084543)
Som ovan... Jag har en problematik med ländryggen. Skjuvkrafter på ländryggen och historiskt använt höftböjarna för mycket gör att jag har svårt att utföra bra magövningar.

Ligger nu och kör mjuka crunches för att inte få ont, men känner att det inte ger annat än mjölksyra efter x-antal reps.

Vill få tips om hur jag kan träna magen så pass tungt till hypertrofi (typ utmattad vid 10 reps) utan att få ont.

Tips tack.

Addera belastning och en utfyllnad i svanken, samt slipa på utförandet.

Anledningen till att du blir utmattad fort, beror mest sannolikt på att du är svag i just magmusklerna.

Diomedea exulans 2014-07-30 18:50

Jag får alltid ont i ryggen av crunches, men märker att jag ofta kan göra tunga övningar där bålen arbetar mot motstånd utan att röra sig, typ maghjulet.

Jag kan även göra bålrotationer utan smärta, det tränar ju magen en del.

BisonLGcrew 2014-07-30 19:41

Gå till kiropraktor regelbundet. Mer värt en tusen proteinsäckar.

KravMagen 2014-07-31 07:33

Tackar för svaren.

Lagt ett par miljoner på olika kiropraktorer innan jag lyckades hitta en vettig sjukgymnast för 80:-/tillfälle. Samma resonemang men utan knäck.

Enligt typ alla så ligger grundproblemet i klen bål (transversus abdominis) och usel hållning. Men medan jag arbetar med det så vill jag fortfarande bygga sexpacket. Ska testa att lägga stöd för svanken och ta en vikt på bröstet och cruncha. Ska prova hjulet också.

Vill som sagt bli riktigt buktrött på färre repetitioner.

Diomedea exulans 2014-07-31 09:23

Hjulet går att göra riktigt tungt. Om jag står på fötterna istället för knäna så är jag inte i närheten att klara en repetition.

En annan tung övning som har ungefär samma effekt på magen är dragonflag.

KravMagen 2014-07-31 09:31

Tack för tips. Problemet är att dragonflag ländryggen tar ofantligt mycket stryk i mitt fall. Sparar sådana avancerade och svåra övningar tills jag är i fas.

BisonLGcrew 2014-07-31 10:19

Citat:

Ursprungligen postat av Diomedea exulans (Inlägg 7085351)
Hjulet går att göra riktigt tungt. Om jag står på fötterna istället för knäna så är jag inte i närheten att klara en repetition.

En annan tung övning som har ungefär samma effekt på magen är dragonflag.

Jag skulle inte rekommendera hjulet på fötterna till någon. Det är otroligt lätt hänt att svanka vilket sliter mycket mer på ryggen än vad det bygger. Även om man klarar 30 reps på fötterna så kanske man inte kan göra en enda bra reps. Dragon flags är lite lättare.

Citat:

Ursprungligen postat av KravMagen (Inlägg 7085359)
Tack för tips. Problemet är att dragonflag ländryggen tar ofantligt mycket stryk i mitt fall. Sparar sådana avancerade och svåra övningar tills jag är i fas.

Om du vill bygga en ett djupt sexpack tror jag inte du behöver återkomma till dessa övningar alls.
Däremot hjulet på knäna med vikt på ryggen funkar mycket bättre. Man kan köra väldigt väldigt tungt här. Enligt egen erfarenhet tror jag dock det viktigaste är att inte svanka mer än normal.

z_bumbi 2014-07-31 10:27

Citat:

Ursprungligen postat av KravMagen (Inlägg 7085275)
Enligt typ alla så ligger grundproblemet i klen bål (transversus abdominis) och usel hållning. Men medan jag arbetar med det så vill jag fortfarande bygga sexpacket. Ska testa att lägga stöd för svanken och ta en vikt på bröstet och cruncha. Ska prova hjulet också.

Fixa problemet först då det lär påverka din träning mycket mer än hur stora magmuskler du har.

KravMagen 2014-07-31 10:31

ska testa.. vad tros om cablecruches (tänkte börja lättare och få in korrekt teknik innan jag lastar på) eller vanliga crunches med viktskiva som föreslås ovan?

Krutpaket 2014-07-31 10:31

Jag har själv en massa problem med ländryggen. Det som funkar bäst är crunches på medicinboll. Då kör jag med 10-15kg vikt.

Så här, fast med en viktplatta bakom huvet:
http://fridatagt.files.wordpress.com...all-crunch.gif

En annan ska jag gör är hypersträck (1-2 set 10-15 reps utan vikt + 1-2 set och 8-12 reps med vikt). Det värmer upp körsryggen och pumpar in blod i muskelaturen vilket underlättar sen när jag tränar magen. Stretcha är också viktigt.

KravMagen 2014-07-31 10:33

Kanske denna (spola fram till ca 50 sek)

https://www.youtube.com/watch?v=cuSQdnKjU0E

KravMagen 2014-07-31 10:38

Strålande. Tack för alla tips. Ska prova mig fram bland dessa och se vad som känns bäst. Trött på att nöta 5 minuters crunchpass utan muskelbyggnad.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:55.