![]() |
Hälsoeffekter av reducerat saltintag från processad mat
Citat:
http://ajcn.nutrition.org/content/ea....full.pdf+html |
Hade deltagarna problem med njurarna? Friska njurar har väl knappast något problem med natrium eller klorid.
|
Ett för högt saltiintag är negativt för alla. Normalpersonen äter dubbelt så mycket som han borde.
|
Jag oroar mig ibland att jag äter för lite salt.
|
Citat:
|
Högre blodtryck över nefronen ( njuren ). Kan man minska trycket är det possitivt när man ser över en livstid.
|
Jag som trodde att friska personer som inte hade problem med blodtrycket behövde oroa sig för saltintaget.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Förstår dock hur du tänker att kroppen på kort sikt ändå hittar tillbaka till normalläge via RAAS, ADH, ANP, CNP och allt vad dom heter. Men vid kroniskt höga intag verkar ju något gå snett i den processen? Går man då runt med konstant högre nivåer av något vatten- eller saltbevarande hormon? Eller är det helt enkelt så att kroppen inte hinner kompensera för den ökade blodvolymen innan man äter nästa saltrika måltid och sen går det runt i en ond cirkel? |
Citat:
Kan dock vara jag förstört genom att klippa i abstractet, eller så är klockan för mycket helt enkelt :D |
Citat:
Citat:
|
Ibland när jag tränar så blir jag så sjukt uttorkad o får ofta kramp i fötterna på nätterna.Endel säger att jag ska käka salt, men saltar ju så jäkla mycket annars....Men visst e det nån viss sorts salt man kan ha för lite av?
|
Citat:
Citat:
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:43. |