![]() |
Hårdare straff för dopingbrott!
http://www.aftenposten.no/100Sport/i...r-402593_1.snd
Avstängningen förlängs från 2år till 4år! 2år har i min mening vart löjlig kort tid, och enbart en lucka för att fuskande atleter ska kunna dopa sig okontrollerat för att sedan komma tillbaka till tävling. Men räcker verkligen 4år för att få fuskarna att inte ska orka sig tillbaka till tävling? |
Gäller detta tiden man blir avstängd från gym som är RF anslutna i sverige också?
Kan tänka mig att 4år för en höjdhoppare är en hel evighet att inte tävla på, vilket kan göra att karriären är över. |
Citat:
Om man ser att någon fuskar ordentligt så är det ju högst sannolikt inte bara "ett misstag". Citat:
Eller är tiden man kan tävla på i höjdhopp väldigt begränsad? |
Citat:
Överlag så är doping inget misstag, misstagsdoping såsom från normala kosttillskott såsom vassel och dylikt, förekommer nästintill aldrig. Men fall behandlas ju enskillt och 4års avstängningar sker inte för alla fall givetvis. I långsiktiga sporter såsom lyftning är en 4 års avstängning inte något speciellt förödande för en karriär. Dessutom behöver inte atleter bli testade under avstängningstiden. |
Citat:
|
I Sverige har vi ingen liknande regel och de avstängda är inte heller så ofta medlemmar i RF under avstängningstiden så det blir lite kinkigt att försöka införa något sådant. RF har ingen rätt att testa de som inte är medlemmar om de inte vistas i RF-anslutna tävling- och träningsanläggningar och från dem är avstängda oftast just avstängda. Vissa undantag har skett så att de avstängda har tränat kvar på träningsanläggningarna och i minst ett fall var det för att testning skulle kunna ske men det blev ett jävla liv om det (det var inte en styrkelyftare).
|
Citat:
Men ju hårdare straff, desto större krav på dopingtesterna. Det är här jag sätter frågetecken, särskilt efter fallet med Kim Mikkelsen. WADA har t ex fortfarande inga nya instruktioner om hur boldenon ska behandlas. Vad jag tycker är anmärkningsvärt i det svenska systemet är att dopingbrott som döms i vanlig domstol och gäller innehav av AAS för personligt bruk döms bara obetytligt hårdare än en trivial trafikförseelse (ca 2000 kr för dopingbrott, 1000 kr för trafikförseelse). |
Citat:
|
Har alltid och kommer alltid vara för livstids avstängning vid dopingbrott så ja 4 år är fortfarande alldeles för kort imo. Får vara nöjd att det 4 år istället för 2, ett steg i rätt riktning...
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Ja, fast dagsböter utgår från ens beräknade årsinkomst vid den tidpunkt brottet begås medan trafikförseelser straffas med en penningbot som är ett fast belopp. För att få 1500-200kr i böter måste du i princip nolltaxera. D.v.s. dopningsbrott bestraffas mycket hårdare än trafikförseelser förutsatt att man har någon form av inkomst. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:22. |