![]() |
Hopplöst data-läge, skulle behöva hjälp
Har fått ett virus eller något, så här är läget:
1. Startar datorn 2. Står så här: Windows failed to start. A recent hardware or software change might be the cause. Kan då välja mellan två olika alternativ(är alltså inte inne i själva datorn, kan inte välja något annat än dessa två alternativ): * Launch startup repair(recommended) * Start Windows normally Väljer Start Windows normally--> Datorn laddar några sekunder innan den hoppar tillbaka till läget med de två alternativen. Väljer Launch startup repair--> Den visar att den "reparerar" ett tag innan den hoppar till ett läge där bakgrunden är blå och texten vit. Detta står typ: "A problem has been detected and Windows has been shut down to prevent damage to your computer. Bla bla bla. Disable or uninstall any anti-virus, disk defragmentation or backup utilities. Bla bla bla. Run CHKDSK /F to check for hard drive corruption, and then restart your computer. Kan ju dock inte göra någonting eftersom jag inte kommer in i datorn(till skrivbordet eller vad som helst), är fast i de där två alternativen. Någon som har en aning om vad man kan göra? Det är en Sony Vaoi, har Windows som sagt. |
Jag skulle gissa på att själva hårddisken har gått sönder och behöver bytas.
|
Du kan inte få igång den i felsäkert läge? Spamma någon av f-knapparna när den startar för att få fram det alternativet.
|
Citat:
Citat:
|
Bump!
Ingen som vet ungefär vad det går på och var man kan göra det? |
Ärligt talat är det lätt att byta själv, även för en helt okunnig.
Eller jaha, det är en bärbar. Kolla med stället där du köpte den? |
Om du inte klarar av att ta reda på det själv så gör du nog bäst i att lämna in datorn.
|
Citat:
Ah missade din edit där. |
Finns annars ganska bra instruktionsvideos på youtube.
Kollade på en när jag skulle in med min SSD. Var ett jävla pille med skruvar men sålänge du har tungan rätt i mun går det ju bra. om du är årsmodellen senare kan du kolla med någon yngre i familjen som kan hjälpa till. |
Citat:
Vart du kan göra det kan du väl kolla upp på google eller något, fråga runt där bland vänner osv. |
Tack för svar, har en hyfsat datakunnig kompis men han verkade lite osäker. Jag köpte den från Storbritannien. Känns väl bäst att lämna in den :) Men kan alltså inte lämna in den där jag köpte den. Någon som har lämnat in sin dator någon gång?
|
Har du garantin kvar är det ingen fara.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
| Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:48. |