Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Kost & Näring (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=5)
-   -   SBU: Lågkolhydratkost mest effektiv (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=205158)

mikaelj 2013-09-23 06:44

SBU: Lågkolhydratkost mest effektiv

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ex...en_8541310.svd

Citat:

Ursprungligen postat av SVD:s ingress
Det finns ingen bevisad ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar vid strikt lågkolhydratkost. LCHF-kost är dessutom mest effektiv på ett halvårs sikt för att gå ner i vikt för personer med fetma. Det visar en ny SBU-rapport som väntas leda till att LCHF erbjuds som ett av flera standardalternativ inom sjukvården.

mikaelj 2013-09-23 06:57

Mer direkt från SBU: http://sbu.se/sv/Publicerat/Gul/Mat-vid-fetma-/

Pudzianovski 2013-09-23 07:19

Läste på nyheterna imorse snabbt.

"På lång sikt finns inga skillnader i effekt på viktnedgång mellan råd om strikt och måttlig lågkolhydratkost, lågfettkost, högproteinkost, medelhavskost, kost inriktad på låg glykemisk belastning eller kost med hög andel enkelomättade fetter."

Har inte tid att kolla nu men vad räknas som "lång sikt"?

Snubben 2013-09-23 07:26

Så om du vill banta under 6 månader är LCHF helt OK? Vill du gå ner på lång sikt så är alltså den gamla beprövade men ack så hatade "förbränn-mer-kalorier-än-vad-du-får-i-dig-vilket-betyder-att-folk-måste-faktiskt-röra-på-sig"-principen?

z_bumbi 2013-09-23 07:34

Citat:

Ursprungligen postat av Pudzianovski (Inlägg 6653354)

"På lång sikt finns inga skillnader i effekt på viktnedgång mellan råd om strikt och måttlig lågkolhydratkost, lågfettkost, högproteinkost, medelhavskost, kost inriktad på låg glykemisk belastning eller kost med hög andel enkelomättade fetter."

Det brukar vara typ ett halvår eller längre och det handlar i de flesta studierna om ett ganska dåligt utfall. Jag hoppas de gör skillnad på viktminskning och fettminskning i rapporten men jag hinner inte läsa den just nu.

RobinEH 2013-09-23 08:07

Citat:

Ursprungligen postat av z_bumbi (Inlägg 6653364)
...Jag hoppas de gör skillnad på viktminskning och fettminskning i rapporten men jag hinner inte läsa den just nu.

Dina förhoppningar möts tyvärr inte.

shadowfire 2013-09-23 11:37

Media basunerar ut nu att LCHF är bästa dieten.
Har gått igenom rapporten och jag ser ingenstans att rapporten påvisar att just LCHF är gynnsamt. Däremot att lågkolhydratkost är effektivast under de första 6 mån för viktnedgång. Efter 12 mån kvittar det vilken kost enligt sammanfattningen.

När jag kikar på hur de ställt upp kostsammanställingarna, så hittar jag inte lågkolhydrat+högprotein jämfört med lågkolhydrat+högfett t.ex. Jag hittar inte heller någon värdering i vad viktnedgången består av i de olika resultaten.

Men inte helt otippat drar media på högsta växeln när det gäller sådant här. Vänta bara, innan veckan är slut så kommer det vara artiklar om hur 5:2 dieten OCH LCHF ihop är det mestüberopti som bara finns, "fettat bara forsar av en" osv.

tjing 2013-09-23 11:38

Citat:

Ursprungligen postat av Pudzianovski (Inlägg 6653354)

2 år etc.

Kort sikt 6 mån.

Noz 2013-09-23 19:47

20 års produktutveckling av lågfettsprodukter har tagit udden av dieten. Idag kan man äta lågfett utan att behöva göra inskränkningar. Om 5-10 år kommer lågkolhydratsdiet inte heller innebära några uppoffringar, utbudet kommer öka kaloriintaget. Kanske dags att fundera på nästa begränsning att införa, undvika brun mat?

R Scarpa27 2013-09-23 19:55

Citat:

Ursprungligen postat av Noz (Inlägg 6654406)
20 års produktutveckling av lågfettsprodukter har tagit udden av dieten. Idag kan man äta lågfett utan att behöva göra inskränkningar. Om 5-10 år kommer lågkolhydratsdiet inte heller innebära några uppoffringar, utbudet kommer öka kaloriintaget. Kanske dags att fundera på nästa begränsning att införa, undvika brun mat?

hmm menar du förstår ej all din text =)
nyfiken...

tror dock framtiden kommer bli mer och mer veganism.

Noz 2013-09-23 20:05

Poängen va bara att variation (utbudet) är en faktor som påverkar vårt energiintag och ofta förbises... minskat utbud har lagts fram som en möjlig bakomliggande orsak till framgångarna med lågkolhydratkost

R Scarpa27 2013-09-23 20:14

Citat:

Ursprungligen postat av Noz (Inlägg 6654468)
Poängen va bara att variation (utbudet) är en faktor som påverkar vårt energiintag och ofta förbises... minskat utbud har lagts fram som en möjlig bakomliggande orsak till framgångarna med lågkolhydratkost

true...

tjing 2013-09-23 22:23

Citat:

Ursprungligen postat av Noz (Inlägg 6654468)

Skulle nog tro att mättnad och minskat sötsug är något många upplever också men du har nog rätt.

Och fetma och övervikt är tyvärr också ett resultat av ett för stort och billigt utbud av skräpmat, som man inte eller knappt behöver tillaga själv. Köp och ät. I kombination med att sagda mat är så belönande på kort sikt.

Beholder 2013-09-25 00:00

Citat:

Ursprungligen postat av tjing (Inlägg 6654806)
Skulle nog tro att mättnad och minskat sötsug är något många upplever också men du har nog rätt.

Och fetma och övervikt är tyvärr också ett resultat av ett för stort och billigt utbud av skräpmat, som man inte eller knappt behöver tillaga själv. Köp och ät. I kombination med att sagda mat är så belönande på kort sikt.

Tänk om man ändå hade kunnat få uppleva den här mytiska mättnaden och minskade sötsuget. Aldrig märkt att lchf kost har gjort något sådant för mig

eAzy 2013-09-25 02:02

Helt seriöst:
"Det visar en ny SBU-rapport som väntas leda till att LCHF erbjuds som ett av flera standardalternativ inom sjukvården."

Den tänker alltså implemetera dieten som ett standardalternativ inom sjukvården. Nu ger jag upp allt hopp när det kommer till detta land och dessa dieter. Alla har blivit så sjukt hjärntvättade, socker är verkligen djävulen i människors ögon. Föräldrar börjar LCHF:a sina barn, har barnkalas utan socker. Fyfan blir äcklad.

2 personer är speciellt att anklaga för detta, Robert lustig och Gary Taubes. Deras felinformation har spridit sig som löpelden. En 5-åring vet mer om näringslära än de 2 tomtarna.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:14.