![]() |
Truckutbildning, är det värt?
Tjenare, jag funderar på att kanske ta truckkort för att man alltid ska kunna ha jobb. Ha en känsla att det alltid går att falla tillbaka på annat är en trygghet när man förhandlar osv.
Någon som har och som kan dela med sig av råd eller tips? |
Jag tog ett för någon månad sen. Vet ju inte hur andra utbildningar är men du kommer ju inte lära dig köra truck, det lär du dig på jobbet. Mitt tips är att köpa den billigaste truckkortsutbildningen du hittar.
Visst kan det underlätta i jobbsökandet. Vi letade efter en till anställd nyligen med krav på truckkort. |
Citat:
Jag tycker att det är värt det, en låg kostnad för att få kortet, det gäller hela livet och öppnar upp för väldigt mycket fler jobb när man inte har en annan utbildning. |
Definitivt värt det. Som äpplet (mela) säger så öppnar det upp större möjligheter att få jobb + att det är billigt och väldigt enkelt att skaffa.
|
Vad kostar ett truckkort idag?
|
Du kan inte få ett truckkort genom arbetsförmedligen?
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Så jag tycker inte att ett truckkort ska vara några problem, om man ser till kostnaden :) |
Varit värt det för min del. Fått igen pengarna 100-200ggr om.
|
Flera stora arbetsgivare har egna utbildare så där får man utbildningen gratis. I vissa län kan man hitta utbildning som är gratis. Jag kompletterade mitt kort för något år sedan nere i Kungsbacka.
Numera så ställer jag som krav till bemanningsföretagen att de som vi hyr in ska ha minst behörighet b1 & b2. Det räcker långt för vanligt lager/orderplock. |
Citat:
Som mela sa är det mer ett säkerthetscertifikat än körutbildning. Om någon/något körs sönder ska försäkringar gälla. Vi har några pallar och maskiner som kostar lite över miljonen så det är mer därför. |
Något som är värt är komvux utbildningarna dom har inom transport. Du går en termin eller något sådant och får ut CE, adr, truck och lite sånt kul. Enda kravet är att du har B-behöriget. I min kommun är det hur lätt som helst att komma in på dom utbildningarna.
Om du nu vore intresserad av det också kanske. Lätt som fan att få jobb :) |
Fick min gratis iaf via Yrkesakedemin.
|
Beror väl lite på vart du bor eller kan tänka dig jobba. Jag fick mitt igenom mitt första jobb och efter att dem gick i konka har jag bara fått ett sketet sommarjobb på typ 1000 ansökningar i Stockholm/Uppland, Dalarna och gävleborg. Men det kanske jag som är sämst på söka jobb. Har kanske gjort 5 intervjuer.
Ska lägga till att jag har typ alla kort utom containertruck och dessutom mångårig erfarenhet av många olika truckar. |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:04. |