Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Vad är grejen med elgrill? (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=201218)

nissepelle 2013-06-06 16:00

Vad är grejen med elgrill?

Vad är skillnaden mellan att steka kött i en vanlig stekpanna mot en elgrill? Fattar verkligen inte grejen. Smakar det grillat på något vis? En gasolgrill tex gör väl att det smakar grillat i alla fall?

Red Apple 2013-06-06 16:07

Det undrar jag också. Smakar stekt kött, skittråkigt. Särskilt när man blir inbjuden på "grillning" och det visar sig att de står med ett element med ett ugnsgaller på... Jippi.

Zorban 2013-06-06 16:11

Jag har ingen koll på elgrillar, men grillsmaken kommer ju inte från värmekällan.

Exdiaq 2013-06-06 16:16

Citat:

Ursprungligen postat av Zorban (Inlägg 6500423)
Jag har ingen koll på elgrillar, men grillsmaken kommer ju inte från värmekällan.

Klart det gör, tändvätska och gamla papperstidningar ska det smaka!

Zorban 2013-06-06 16:18

Citat:

Ursprungligen postat av Exdiaq (Inlägg 6500429)
Klart det gör, tändvätska och gamla papperstidningar ska det smaka!

Haha ok lite då, men det som främst ger den typiska grillsmaken är att fettet droppar ner och förångas. Även om rök från bränslet också bidrar lite.

Ronn 2013-06-06 16:20

Smaken och konsistensen är ett resultat av den höga indirekta infraröda värmen till skillnad från en stekpanna där värmen överförs direkt från stekytan, en bra elektrisk grill borde kunna ge lika bra resultat som vilken grill som helst.

Dock är väl halva nöjet för många som grillar att förbereda med kol osv, inte bara att slänga på mat och sen äta.

Sparven från Minsk 2013-06-06 17:00

Aldrig testat en elgrill men skulle gärna prova. Har just nu en liten kolgrill men vill kunna grilla på balkongen och då är det en elgrill som gäller tyvärr.
Jag hoppas på att smaken blir ungefär detsamma på en vettig elgrill. För ärligt talat hade det varit ganska skönt att slippa hålla på med att pilla med kol och grejer, känns lite mer miljövänligt med att skippa kol. :)

Gober 2013-06-06 17:28

En del bra grillställen i Japan föredrar elgrill då det är en kontrollerad värme med samma temperatur hela tiden. Men nog är det något speciellt med kol, lukten, röken osv.

Herr Oberst 2013-06-06 17:53

Tråden för oss som elgrillsroidar eller tänker börja elgrillsroida

Sparven från Minsk 2013-06-06 17:57

Ingen med bra tips på en vettig elgrill då?
Hade varit intressant att provgrilla och provsmaka innan man köper en dock.

filmjölk 2013-06-06 18:02

Hade en elgrill, visst smakar köttet bra, men det gör det om man steker det i en stekpanna med.

Själva feelingen med kol och aska på gallret är svår att slå.

Gober 2013-06-06 18:04

Citat:

Ursprungligen postat av Sparven från Minsk (Inlägg 6500532)
Ingen med bra tips på en vettig elgrill då?
Hade varit intressant att provgrilla och provsmaka innan man köper en dock.

Antingen är det en stekplatta som kan liknas vid de stora stekplattor restauranger har och steker burgare osv på, eller så är det en liten minigrill med galler och glödande heta rör likt de som sitter i en vanlig ugn under gallret.

Jag har ingen erfarenhet av elgrill men hade satsat på ett "stekbord" Finns ju även med nonstick beläggning om man nu ska steka deffbiffar ;)

Sparven från Minsk 2013-06-06 18:09

Citat:

Ursprungligen postat av Gober (Inlägg 6500542)
Antingen är det en stekplatta som kan liknas vid de stora stekplattor restauranger har och steker burgare osv på, eller så är det en liten minigrill med galler och glödande heta rör likt de som sitter i en vanlig ugn under gallret.

Jag har ingen erfarenhet av elgrill men hade satsat på ett "stekbord" Finns ju även med nonstick beläggning om man nu ska steka deffbiffar ;)

aha det visste jag faktiskt inte. Ett stekbord låter då i mina öron väldigt praktiskt och smidigt att använda .:)

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:53.