![]() |
Ny säng! IKEAs Sultan?
Jag är på jakt efter en ny säng och ofta när man tittar på möbler hamnar man ju lätt hos IKEA. Är det någon som har en Sultansäng och kan säga bu eller bä? Jag tänker mig en Sultan Stamnes och en skön bäddmadrass till.
Är 180cm ett måste när man ska sova två eller räcker det med 160? |
IKEAS sängar funkar bra, ett halvår-året. Sen är dom nerlegade och hängmattestuk. Har själv provat. Kanske funkar om man är liten och lätt.
180 cm är det som gäller, man behöver ju kunna vända och vrida på sig. |
Har själv en sultan. Varit väldigt nöjd med den men den senaste tiden har jag börjat få känningar i ryggen när jag vaknar. Om det är sängen eller jag som börjar bli gammal vågar jag inte svara på.
|
Har haft IKEAs sängar i 15 år nu, den första i 10 år, och nu en annan i 5 år, jag tycker de funkar utmärkt, det som påverkar mest är nog bäddmadrassen i mitt tycke... Väger iofs inte mer än 85 kilo, är man tungviktare är det kanske en annan femma...
|
Vill tillägga att vi nu har en wonderland, helt underbart skönt att lägga sig och sova. Man vaknar utvilad och kroppen är fräsch. Sista tiden i IKEA- sängen vaknade man med stel rygg varje morgon, en riktig pina.
|
|
Citat:
|
Citat:
|
Har bara haft min IKEA säng i något år, men jag är väldgt nöjd. Samma kombination som i testet Pudzianovski länkade.
|
Citat:
|
Köpte ny bäddmadrass(tafjord? den med memoryfoam) till en 120cm och efter ett drygt år är den klart ihoptryckt i mitten där jag brukar sova och har en klar hängmattelook. Och då kanske jag sover i den i snitt 2nätter i veckan. 192cm 100kg. Har tänkt att klaga men inte blivit av än.
|
Citat:
"Företag som beställer får högt betyg av Testfakta" "Sängar November 2008: Ikea blir näst sämst i Testfaktas eget test. Juni 2009: Ikea uppdrar till Testfakta att testa sängar. Ikea blir tvåa och trea. Juli 2011: Ikea beställer ett nytt test och vinner." http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13532876.ab Testet från 2008, där IKEA blir näst sämst: http://www.testfakta.se/hem_hushall/article14884.ece |
Jag delar inte alls delta_mats erfarenheter. Kanske om man köper de allra billigaste sängarna... men då är det ju samma överallt. Valdes en hård eller mjuk säng? Jag hade en som var mellan medel och fast, som jag har haft sedan 2005. SULTAN Sturefors (tillverkas inte längre). Väldigt bra säng.
|
Citat:
|
Köpte Ikea (sultan) sängar 2007, 2010 var dom helt slut (skeva tex) byte då till carpe diem och den är klanderfri än så länge iaf
Kommer nog aldrig köpa en ikea säng igen ifall det inte är till hunden el en friggebod där man har gäster 1-2 veckor om året Personligen så tycker jag att säng är nånting som det är värt att lägga dom extra kronorna på för att få rätt bra sömn är mycket |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:47. |