Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Kost & Näring (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=5)
-   -   Tips på måltider (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=188990)

You 2012-09-05 17:42

Tips på måltider

Jag har väldigt dålig fantasi vad gäller måltider och eftersom det finns många byggare här och kost-kunniga, så tänkte jag fråga er.

Frukost: Äter oftast 2-3 knäckebröd med ost + ägg och 3dl mjölk. Förr åt jag mycket flingor, men vad har ni för tips? Musli är väl bra? Som ett alternativ till brödet.

Lunch: Äter oftast något i stil med snabbmakaroner+köttbullar+keso eller liknande. Eller makaroner/bulgur/ris med kycklingklubbor.

Sen kommer mitt dilemma. Oftast går ja o tränar vid 20-tiden så jag behöver tips på vad jag kan äta innan träningen. Gainer kommer jag dricka, men vad mer? 1-2 burkar tonfisk kanske?

Sen träning>Gainer>måltid.

Och som kvällsmat: Tips på vad man kan äta här?

Och i övrigt: Vad har ni för tips på proteinrik mat/måltider osv som är enkla, snabba och billiga att fixa ihop?

Jag har småätit ganska mkt senaste tiden och har fått mkt energi från onyttigt, så behöver ersätta den energin med bra energi istället.

Alla tips uppskattas. Tack!

Albin Eriksson 2012-09-05 17:49

Citat:

Ursprungligen postat av You (Inlägg 5965289)
Jag har väldigt dålig fantasi vad gäller måltider och eftersom det finns många byggare här och kost-kunniga, så tänkte jag fråga er.

Frukost: Äter oftast 2-3 knäckebröd med ost + ägg och 3dl mjölk. Förr åt jag mycket flingor, men vad har ni för tips? Musli är väl bra? Som ett alternativ till brödet.

havregrynsgröt, keso, kesella, proteindrink. eller fler ägg.

Citat:

Lunch: Äter oftast något i stil med snabbmakaroner+köttbullar+keso eller liknande. Eller makaroner/bulgur/ris med kycklingklubbor.
fullkornspasta, paraboiled ris, potatis + skinka, keso, kyckling, tonfisk, fisk.

Citat:

Sen kommer mitt dilemma. Oftast går ja o tränar vid 20-tiden så jag behöver tips på vad jag kan äta innan träningen. Gainer kommer jag dricka, men vad mer? 1-2 burkar tonfisk kanske?
En stund innan träning passar väl en burk keso eller vassleprotein närmare passet kanske.
Citat:

Sen träning>Gainer>måltid.

Och som kvällsmat: Tips på vad man kan äta här?
Kött och lite grönt, omelett, kesella?

You 2012-09-05 20:58

1. Vad finns det för produkter för att boosta sitt kcal-intag? Tex jordnötter eller liknande? Dricka mycket mer mjölk?

2. Hur många kcal samt protein är det på en kycklingklubba? Bara själva klubban då så att säga, inte en stor som sitter ihop med en större del (om ni förstår vad jag menar)? UTAN skinn

Jeml 2012-09-05 22:02

1. ät mer :D om det är jordnötter eller mjölk eller något annat spelar ingen roll. fettrika saker och flytande kalorier boostar rätt bra ;)

You 2012-09-05 22:33

Citat:

Ursprungligen postat av Jeml (Inlägg 5966080)
1. ät mer :D om det är jordnötter eller mjölk eller något annat spelar ingen roll. fettrika saker och flytande kalorier boostar rätt bra ;)

Mjo, det fattar ju jag också. Tänkte dricka 2L mellanmjölk om dagen. Bara det ger ju ca 800kcal och rätt mkt protein.

Men vill ändå ha tips på annat för att boosta intaget lite.

Alltså sånt som är lätt att få i sig främst, att tex dricka mjölk är lätt. Samma sak att äta jordnötter.

Sedan undrar jag lite, är osäker på hur mkt protein jag får i mig. Någon som kan uppskatta på ett ungefär hur mkt protein samt kcal jag får i mig om jag äter följande:

Frukost:
1) 5dl mjölk + flingor eller musli till + 1 banan.
2) 2-3st Frukost knäckebröd med ost + 5dl mjölk
- Äter alltså antingen 1 eller 2. Och ibland förekommer det 1-2 ägg till.

Lunch:
1-1,5dl (okokta) snabbmakaroner + 4st kyckingklubbor eller ca 8st köttbullar. 4dl mjölk till maten samt ca en halv burk (125g) keso.

Mellanmål:
ca 100g Gainer Pro

Innan träning mat:
- 2 burkar tonfisk i olja (eldorado).
- 125g keso
- 4-5dl mjölk
- 1 banan direkt innan träning

Efter träning:
ca 100g Gainer Pro

Mat efter träning (ca 1h efter)
Tex: 1dl ris eller bulgur + 4st kycklingklubbor (som exempel, givetvis varierar det med tex kycklingfilé, någon köttbit osv).
+ 4-5dl mjölk

Vad uppskattar ni att det jag skrivit ger i g protein samt kcal?
Nu har jag utelämnat vissa saker som tex frukt. Tex 1 äpple eller apelsin, alternativt vindruvor. Något gott i form av kanelgifflar (4-5st), nötter av något slag, choklad. Så där tillkommer det nog också lite.

Men gärna om ni orkar, en ungefärlig uppskattning på det jag skrev?

You 2012-09-05 22:48

Jag räknade lite snabbt själv och fick det till ungefär 3100 kcal. 250g protein. Låter ju hur bra som helst. Så följer jag det mat-schemat bör det väl räcka mer än väl för att bygga? 187cm lång, 23 år gammal. 250g protein är ju mkt, nästan för mkt så jag har säkert räknat fel. men 3100 kalorier. Okej/bra/riktigt bra? Det blir ju säkert mer om jag småäter lite skit också

Mala 2012-09-06 01:50

Jag snabbläser bara men av det jag ser så tycker jag att du äter bra!

You 2012-09-06 15:19

Ok.

En annan fråga: Har ni tips på proteinrikt att äta med tex ris/pasta/bulgur? Förutom diverse kyckling och kött. Känns som jag ofta äter samma sak och börjar tröttna.

Alltså egentligen bara generella tips på vad jag kan laga till mat som är ENKELT (jag suger på att laga mat) och billigt? Kom med några tips!

1684_ 2012-09-06 16:16

Köttfärs i alla oändligheter, köttfärsås, chili corn carne, röror, wok, biffar...
Korv med hög kötthalt
Ägg, stekt ihop lite ägg till ris eller liknande.
Fisk ?
Keso
Skaldjur

You 2012-09-06 16:26

Det där med köttfärs är jag riktigt dålig på alltså!

Är det någon som kan komma med lite tips på dels hur man ska tillaga köttfärs enkelt och gott, men en smidigt grej är ju att göra biffar av köttfärs. Vad ska man då tillsätta och vilken typ av köttfärs brukar ni köpa?

corone 2012-09-06 16:43

Citat:

Ursprungligen postat av You (Inlägg 5966995)
Ok.

En annan fråga: Har ni tips på proteinrikt att äta med tex ris/pasta/bulgur?

Smält ost.

Pretorian 2012-09-07 07:25

Jag skulle nog byta ut tonfisken mot något fetare kött, kanske blandfärs.

deerp 2012-09-07 09:00

kör bara gainer

You 2012-09-10 13:27

Citat:

Ursprungligen postat av deerp (Inlägg 5968299)
kör bara gainer

Ok?

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:46.