![]() |
Mindre kalorier i rostade mandlar än icke-rostade?
Större del av min kost under deff består av mandlar och jag kan inte förstå hur det kan vara mindre kalorier i Nutisals mandlar än vanlig sötmandel.. Är det helt enkelt pga att dom är rostade? eller är det felskrivet?
-------------------------------------------------------- Nutisal Lightly salted almond mix: Ingredients: Almonds, salt, maltodextrine, anti oxidants (E330, E319). Nutrition facts per 100g: Energy kJ 2100kJ Energy kcal 500kcal Protein 27g Carbohydrate 6g Sugar 5g Fat 42g Monosaturated 28g Polysaturated 11g Saturated 3g Fiber 19g Salt (NaCl) 2,2g ------------------------------------------------------- Per 100g Sötmandel torkad (Källa: Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas, version 04.1) Energi: 595.1kcal/2490.1kJ Vatten: 4.4g Protein: 20g Fett: 52g varav mättat: 4.93g, enkelomättat: 33.9g, fleromättat: 11g, kolesterol: 0 mg Kolhydrater: 13.3g, varav sockerarter: 6.6g Fibrer: 7.2g -------------------------------------------------------- |
Det varierar beroende på vad det är för märke/produkt. Utgå bara ifrån vad som står så är det lugnt.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Vet absolut inte hur det ligger till men skulle det inte kunna ha att göra med att de rostade mandlarna ökar en del i vikt och därför blir kcal/100g lägre. kcal för samma mängd mandlar borde då bli densamma eller högre.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Om vi förtydligar då:
Det genomsnittsliga värdet på de tester som är utförda på de rostade mandlar du köpt är lägre än det genomsnittsliga värdet på de tester som är gjorda på de naturella mandlar du köpt. Om kcal värdet faktiskt är lägre i de rostade mandlarna du har hemma är dock inte helt säkert. Mer än så kan jag inte säga utan att spekulera. |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:51. |