Citat:
Ursprungligen postat av lassebjorkdotter
(Inlägg 5784634)
Hej!
Jag letar efter bilder och reprtage om min pappa Lasse Björk som var styrkelyftare och tävlade som mest på 70talet. Lasse jobbade som polis på södermalmspolisen och tävlade för stockholmspolisen i styrkelyft. Tror han gick i runt 80kg klassen. Som jag kan komma ihåg vann han brons i värdldsmästerskap i Australien, nån em medalj och flera sm medaljer.
Finns det någon här som känner till något om det här så tar jag tacksamt emot tips på det!
Mia*drool*
|
Hej!
Försöker återskapa den ursprungliga kommentaren.
1972. Jag var 16 på mitt 17:e år och min kompis 15 år. Vi hade hört talas om en styrkehall i Jakobsberg (järfälla). En källarlokal, men det kändes som en kyrka när vi tittade in. Den första vi möter och talar med är din far Lars Björk. Herregud! Vilka muskler, vilken biff ansåg vi båda. Han var mycket trevlig och en smula auktoritär, i positiv bemärkelse. Frågade "Har ni tänkt börja träna?" "Ja" sade vi, som två flugor mot väggen. "Bra initiativ" "Bra tänkt" sade Lars Björk.
Det var alltså 'Vargen från Söder' som vi hade mött. Vi sågs många gånger i Järfälla Atletklubb (JAK) under åren. Började (eller om han redat hade börjat sin tjänst i Bro, tror jag det var?) jobba lite norr om Jakobsberg. Bro? I vilket fall som helst har jag många historier att berätta, en del jävligt roliga. Vi verkligen beundrade honom, som styrkelyftare, polis och människa. Jag har väl bara ett par bilder men, igen, desto fler historier. Vi, jag och mina kompisar satt sas på parkett.
Du når mig genom email. svenroland.johansson@gmail.com Ser fram emot att få kontakt med dig Mia och berätta lite från mitt perspektiv. Ha det bäst!
|