Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Kost & Näring (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=5)
-   -   VLCD! Mjölk eller vatten? RÖSTA! (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=181768)

Sweety87 2012-03-27 20:10

VLCD! Mjölk eller vatten? RÖSTA!

Hej, jag ska nu köra en VLCD-diet för att jag är brutalt fet och måste ner i vikt snabbt!.

Jag ska äta: multivitamin & -mineraltablett, omega 3 och proteinpulver + vatten/LAKTOSFRI LÄTTMJÖLK (all mjölk som skrivs om här är laktosfri lättmjölk (3,6 g p / 2,6 g kh / 0,5 g fett / 30 kcal) om inte annat anges!

jag planerar: 1,5 liter mjölk + 5 dl proteinpulver (175 gram pulver).

ger cirka 1130 kcal varav 47,75 gram är kolhydrat..... resten nästan enbart protein men lite fett från mjölk o pulver

Fördelar med vatten:
  • Högre andel protein och därför:
  • lägre total energimängd
högre andel protein och därför lägre energimängd!!
Nackdelar med vatten:
  • inga kolhydrater alls vilket kmr tvinga mig ha refeeds ofta (1 gg veckan typ) för att jag blir sjukt trött, seg m m utan. och dessutom måste jag sänka volymen på exvis BICEPS för att inte göra slut på musklerna i biceps. detta är ett ganska dåligt argument kanske, för att jag lika bra skulle kunna äta vitt bröd för att fylla på glykogen, men MJÖLK ligger närmre till hands eftersom man ändå kan blanda med det.
  • dyrare!

Fördelar med mjölk:
  • mer Protein!
  • Billigare!
  • mer "riktiga" vitaminer/mineraler (man har ju sett i studier att tillskott ej fungerar lika bra)
  • Godare! psykisk hälsa är viktigt
Nackdelar med mjölk:
  • Mer energi i form av kolhydrat. Detta är den enda nackdelen men samtidigtt är det en "stor" anledning eftersom hela deffen kretsar kring att hålla nere på energin

Mjölken är billigare än pulvret för att pappa betalar den åt mig. vilket betyder att jag kan dra ner på pulvermängden med drygt 2 per dag (54 g protein får jag från mjölken)

Mellanmjölk är också ett alternativ. Ni vet själva vad för o nackdelarna är. det är mer kolhydrat o 1,5 l mjölk blir 75 g kolhydrat!! ganska mkt. fördelar: knappt någon! billigare om jag väljer att handla annat vilket jag nog inte kmr under denna period.

z_bumbi 2012-03-27 20:13

VLCD är inget som du fixar till själv utan det är en kontrollerad diet.

Sweety87 2012-03-27 20:18

Citat:

Ursprungligen postat av z_bumbi (Inlägg 5683107)
VLCD är inget som du fixar till själv utan det är en kontrollerad diet.

Men snälla rara någon. Jag har läst på exempelvis Lyle Mcdonalds Rapid Fat Loss och jag vet hur detta fungerar.

Varför kmr det alltid förmyndarpappor- och mammor på kolozzeum när man vill ha seriösa svar? det är beundransvärt att ngn verkar bry sig och ta ansvar att säga ifrån när de anser att någon kan skada sig själv men det mest beuindrasvärda vore vara att HJÄLPA människor i nöd!

isakt 2012-03-27 20:20

De kommer för att du kanske saknar kunskap.
Ligger du på 1130kcal är det inte längre räknat som en vlcd diet :smash:

http://en.wikipedia.org/wiki/Very-low-calorie_diet

vicarious 2012-03-27 20:27

Varför inte bara 1130 kcal i form av kyckling, broccoli och kvarg? Betydligt smartare. Googla Den Termogena dieten är ett tips.

StNicholaus 2012-03-27 20:28

Citat:

Ursprungligen postat av vicarious (Inlägg 5683160)
Varför inte bara 1130 kcal i form av kyckling, broccoli och kvarg? Betydligt smartare. Googla Den Termogena dieten är ett tips.

Och mer mättande.

Sweety87 2012-03-27 20:30

Kan en Moderator snälla lägga till meningen "Jag kör även Varannandags Fasta så den faktiska energimängden per dag blir 550 och inte 1100"? Snälla!

Citat:

Ursprungligen postat av isakt (Inlägg 5683132)
De kommer för att du kanske saknar kunskap.
Ligger du på 1130kcal är det inte längre räknat som en vlcd diet :smash:

http://en.wikipedia.org/wiki/Very-low-calorie_diet

1: det finns väl ingen strikt definition på VLCD?

2: Jag glömde skriva att jag ska köra Varannandags Fasta!
Detta är INTE negativt för hälsan! Studier Bevisar detta jag lovar de o kan backa upp det så klaga inte o säg att det e ohälsosamt pls.

Sweety87 2012-03-27 20:31

Citat:

Ursprungligen postat av vicarious (Inlägg 5683160)

Citat:

Ursprungligen postat av StNicholaus (Inlägg 5683164)
Och mer mättande.

Jag har inte råd. mitt studiebidrag lägger jag på körkortslektioner. Hade jag velat ha tips om dietmat så hade jag bett om det.

(proteinpulvert köpte jag efter julen och jag har många kg så jag kan köra det....

Snälla Gå inte OFF TOPIC MER NU!
Om ni vill tycka synd om mig pga att jag inte kommer kunna banta med mat förens efter sommarn o mitt sommarjobb så är det OK dock!

mini 2012-03-27 20:36

Om du är brutalt fet tycker jag att du ska kontakta en dietist inom primärvården. Gå till din vårdcentral. Det kostar inte särskilt mycket.

Sweety87 2012-03-27 20:42

Citat:

Ursprungligen postat av mini (Inlägg 5683199)
Om du är brutalt fet tycker jag att du ska kontakta en dietist inom primärvården. Gå till din vårdcentral. Det kostar inte särskilt mycket.

jag har frikort så det skulle nog vara gratis :naughty:

men jag är inte brutalt fet ur medicinsk synpunkt så jag tror bara de skulle skratta bort mig o säga åt mig o börja jogga tre gånger i vekan... o så tror jag inte ens jag har fetma enligt medicinsk synpunkt?? men överviktig är jag utan tvekan! du kan se mina bilder i dagsformstråden på sida 50!!

isakt 2012-03-27 20:47

Citat:

Ursprungligen postat av Sweety87 (Inlägg 5683124)
Men snälla rara någon. Jag har läst på exempelvis Lyle Mcdonalds Rapid Fat Loss och jag vet hur detta fungerar.

Varför kmr det alltid förmyndarpappor- och mammor på kolozzeum när man vill ha seriösa svar? det är beundransvärt att ngn verkar bry sig och ta ansvar att säga ifrån när de anser att någon kan skada sig själv men det mest beuindrasvärda vore vara att HJÄLPA människor i nöd!

Hur du tolkar allt det där ur vad bumbi skriver är beundransvärt.
Han poängterar bara att det är en kontrollerad diet.

mini 2012-03-27 20:47

Jag tror att du är inne på ett korkat spår här. Du behöver ingen VLCD. Du behöver äta bättre och röra på dig. En snabbfix blir i bästa fall det, mer troligt blir det en crash and burn och du är tillbaka på noll men med lite mindre hopp och motivation. Gör rätt från början istället så kommer du få ett mer hållbart resultat och må betydligt bättre under tiden.
Du lär fortsätta få råd som är bättre än din idé om pulversvält, just för att din idé är rätt dålig.

azrael109 2012-03-27 20:56

Ska du köra efter Lyle's RFD så bör du göra det också, det finns en orsak varför han har lagt upp den som han har gjort.

Vatten är mitt tips. Och att du inte fastar varannan dag.

King Grub 2012-03-27 20:58

Citat:

Ursprungligen postat av Sweety87 (Inlägg 5683172)
1: det finns väl ingen strikt definition på VLCD?

Max 800 kcal per dygn.

Sweety87 2012-03-27 21:05

Citat:

Ursprungligen postat av azrael109 (Inlägg 5683277)
Och att du inte fastar varannan dag.

Jo tro mig det ä faktiskt hälsosamt enligt råttstudier och även studier på människor.... man får mindre inflammation mindre insulin bättre glukostolerans hos kvinnor eller män minns inte, m m. dessutom får jag ju mer protein o energy när jag tränar vilket måste vara bar!!

om ja kör utan mjölk så bli rjag dessutom i krafti ketosis vilket gör at jag bränner mer fett o mindre muskler på fastedagarna

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:57.