Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Kost & Näring (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=5)
-   -   Fredrik Colting tar rawfood till en ny nivå! (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=170820)

Limpanz 2011-08-27 00:15

Fredrik Colting tar rawfood till en ny nivå!

Tjena. För de flesta som följer triathlon/iron/ultraman så vet de flesta vem Jonas colting är. Hans bror, Fredrik, var huvudämnet i en artikel som Runner's World gjorde i sitt senaste nr. Hela artikeln finns på Coltings blogg:

http://coltingblogg.com/2011/08/24/i...%C2%B4s-world/

Innan ni läser artikeln (om ni nu gör det) så kan jag tillägga att det mesta kretsar kring hans matvanor. Fredrik äter bara rå mat, inklusive nötkött, fläsk, fisk, kyckling, ägg, mjölk. Okokt, ostekt, opastöriserat.

De flesta tycker såklart att detta är totalt idiotiskt men om man kollar på killen som för övrigt aldrig blivit sjuk trots sin kosthållning så verkar han ju onekligen må bra av det, hur det än smakar att äta såhär.

Vad tycker ni?

joker560 2011-08-27 00:23

Det finns uppenbarligen idioter överallt.

Grazzafukkinrazzi 2011-08-27 00:34

Rå kyckling samt rått fläskkött känns inte helt ok.

Klein 2011-08-27 03:46

Kul med fler som testar rått. Dock måste jag inflika att jag aldrig hört talas om att rå honung skulle vara farligt för vuxna människor. Nästan all honung som säljs i Sverige är väl rå så vitt jag vet.

Sverker 2011-08-27 07:53

Det skulle kunna vara Klein som skrivit den texten:D

Men det är samma gamla utkastade påståenden. Fredrik får framföra sin åsikt utan att journalisten kan ställa några motfrågor. Vem som helst med grundläggande kunskaper om livsmedel hade spräckt påståendena.

I artikeln nämns fördelarna med opastöriserad mjölk. Men det är inte mjölk de dricker. Det är surgjord mjölk. En snabb pH-sänkning och en tid/temperatur-process kommer att säkra mjölken. Ifall man har en starterkultur och know-how.

Lustig inslag om fiskögon. Retinolen ska sitta i näthinna. Det skulle fungera aldeles utmärkt att stoppa ned fiskögonen också i fisksoppan ifall man behöver A-vitamin:D

McLR 2011-08-27 08:02

En annan intressant blogg om att äta rått kött etc. http://www.proteinsyntes.se/
Att han har en helt ok fysik är med kul :)

Klein 2011-08-27 10:05

Citat:

Ursprungligen postat av Sverker (Inlägg 5250091)
Det skulle kunna vara Klein som skrivit den texten:D

Men det är samma gamla utkastade påståenden. Fredrik får framföra sin åsikt utan att journalisten kan ställa några motfrågor. Vem som helst med grundläggande kunskaper om livsmedel hade spräckt påståendena.

I artikeln nämns fördelarna med opastöriserad mjölk. Men det är inte mjölk de dricker. Det är surgjord mjölk. En snabb pH-sänkning och en tid/temperatur-process kommer att säkra mjölken. Ifall man har en starterkultur och know-how.

Lustig inslag om fiskögon. Retinolen ska sitta i näthinna. Det skulle fungera aldeles utmärkt att stoppa ned fiskögonen också i fisksoppan ifall man behöver A-vitamin:D

Vad får dig att tro att Fredrik dricker surmjölk? Jag dricker själv vanlig mjölk innan den hunnit surna.

Eddie Vedder 2011-08-27 10:06

De där två bröderna verkar ha en lite narcissistisk ådra och provocerar gärna. ;) Jag vet att Fredrik skrev någon bok för ett par år sedan som också väckte en väldig debatt. Fast helt utanför "träning-kost-hälsa"-ämnet.

Angående rått kött så åt jag en hamburgare på Kalmar nation i onsdags som de inte direkt stekt ordentligt utan bara stressat fram när ytan var brun (det var mycket folk där). 70% var nog rött i den burgaren. Det var gott och jag åt upp såklart. Men jag sa till i köket att de får se till att steka mer noggrant. Och jag var lite nojjig få jag erkänna.

Rickard 2011-08-27 10:13

Citat:

Ursprungligen postat av Eddie Vedder (Inlägg 5250191)
Och jag var lite nojjig få jag erkänna.

Färs är nog det sämsta alternativet när det kommer till att äta otillagat kött. Så ska man oroa sig så är det nog då ja. :)

Beelz 2011-08-27 10:15

Citat:

Ursprungligen postat av Rickard (Inlägg 5250200)
Färs är nog det sämsta alternativet när det kommer till att äta otillagat kött. Så ska man oroa sig så är det nog då ja. :)

Jasså?

Eddie Vedder 2011-08-27 10:19

Citat:

Ursprungligen postat av Rickard (Inlägg 5250200)

Citat:

Ursprungligen postat av Beelz (Inlägg 5250205)
Jasså?

Ja Rickard har rätt. Just rå köttfärs är det mest riskabla eftersom det inte finns någon steril del. Som om det är rött inuti en köttbit. I köttfärsen kommer syret åt alla delar.

Rickard 2011-08-27 10:19

Citat:

Jasså?

Dels måste ju färs processas mer än övriga köttråvaror. Det kommer i kontakt med bra många fler ytor än annat kött då det ska malas.

Dessutom så är mycket större yta av köttet exponerat på färs än andra former av kött. Vilket leder till snabbare förruttnelse och kanske lättare för bakterier att fastna.

Trashcan 2011-08-27 10:24

Citat:

Jasså?

Ja. Det är på ytan av köttet eventuella farliga bakterier gärna samlas. Färs = väldigt mycket yta, överallt.

"– Aldrig kranvatten, säger Fredrik. Det finns ju klor i dricksvattnet, och klor är ett av de farligaste ämnen som finns. Och jag dricker heller inte vatten i Pet–flaskor, det måste vara i glasflaska, vilket också kan vara en kamp att hitta. Det bästa vattnet, Perrier, kommer från Frankrike."

Hahaha! Vilken jävla tönt. :smash:

kettlebellGuden 2011-08-27 10:31

från artikeln: "Fredrik har fyllt 35, men ser ut som 25." <- tycker mer han ser ut som 35.

Fartman 2011-08-27 10:49

Om inte annat, fyfan så smakmässigt vidrigt att trycka allt rått. Ok med rött kött det kan jag till viss del förstå men fläsk och kyckling *spy*
Det där påståendet med vattnet är förövrigt bland det löjligaste man kan hålla på med. Importera vatten från frankrike, ut i skogen och hitta en kallkälla om du är rädd för klor och annat!

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:53.