![]() |
Vitamin C och njursten
Hej, jag har på sistone läst/hört lite om höga doser av vitamin C, och jag vill testa ett tag och se hur jag mår med 4g om dagen utöver det jag får från min kost. Detta har jag tänkt att få i mig genom brustabletter.
Jag har dock läst lite på nätet om att potentiella negativa bieffekter av höga doser vitamin C är bl.a. njursten. Inte för att jag är särskilt orolig för njursten just nu, men jag har svårt att forma en uppfattning om detta från googlande då artiklar osv ger en ganska diffus bild av ämnet. Vad tycker kolo? I övrigt uppmanar jag till diskussion om höga doser Vitamin C. Med förbehåll för att folk tycker att 4g+ inte ens borde anses vara hög dos. |
Njursten av att överdosera C-vitamin? Kraftig diarré är det värsta jag hört talas om.
|
Inte för att wikipedia är 100% tillförlitligt, men...
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Har hört att när man gör sig av med njursten så ska det vara ungefär samma smärttröskel som att föda barn. Så det är bara att bita ihop, eller kan det ge permanenta skador på njuren?
|
Citat:
Angående kosten så finns ju epidemiologisk data där individer med höga intag av oxalat, natrium och animaliskt protein oftare får njursten och att de med högre vätskeintag och kalium får det mer sällan. De med högre intag av kalcium har, i de studier jag sett, mindre sällan fått njursten trots att just kalcium tros vara en risk. Men det kan vara så att tack vare kalcium så binds mer oxalat och då blir det skyddande. Tranbärsjuice verkar vara bra. |
Men vad skulle syftet vara att dra i sig elefantdoser med C-vitamin?
|
Citat:
4 gram är alldeles för mycket. Jag antar att du tar upp ca 20 - 30 % av mängden, mättar blodet med askorbinsyran och kissar ut resten. Jag antar på goda grunder att du mättar blodet redan med 200 - 300 mg askorbinsyra jämt fördelat över dagen. Vad vill du själv uppnå :confused: |
|
Citat:
|
Vad skulle førdelen av høgt C-vitaminintag vara?
|
Citat:
Tydligen bättre sex ifall man inte är på topp från början samt mindre stressmetaboliteri fall man är stressad. Låter som man skulle istället koppla av och lunga ned sig. På köpet kommer säkert bättre sex också;) |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:06. |