Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Diet, Deff & Fettminskning (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Räkna kalorier med android-mobil? (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=164801)

Nina L 2011-04-24 09:30

Räkna kalorier med android-mobil?

Blir tokig på att välja kaloriräknarprogram! *gah!*

Det enda jag hittat som verkar ok är dumbells "Matdagbok", men den är ändå inte bra för jag kan inte skriva in t ex "1 ägg" utan jag måste skriva antal gram ägg.

Det finns ju massor av amerikanska varianter som verkar bra, men jag vill gärna använda något som är gjort för den svenska marknaden, med svenska livsmedel och maträtter.

Någon som vet vad som fungerar bäst? Jag kan tänka mig att betala en liten slant för något som är smidigt och snyggt.

flipp 2011-04-24 09:35

Letar också efter detta men har inte hittat något. Android ligger fortfarande efter iphone på detta område. :(

vicarious 2011-04-24 10:27

Att man ska skriva in vikt istället för antal är väl ändå rätt logiskt med tanke på att livsmedlen kan variera i storlek. Ett XL ägg är såklart större och väger mer än ett litet ägg.

En en stor banan jämfört med en liten banan och så vidare..

Nina L 2011-04-24 10:45

Citat:

Ursprungligen postat av vicarious (Inlägg 5010525)
Att man ska skriva in vikt istället för antal är väl ändå rätt logiskt med tanke på att livsmedlen kan variera i storlek. Ett XL ägg är såklart större och väger mer än ett litet ägg.

En en stor banan jämfört med en liten banan och så vidare..

Att man kan skriva in vikt gillar jag. Att man måste gillar jag inte. Inte alltid man har våg med sig heller.

vicarious 2011-04-24 11:04

Citat:

Ursprungligen postat av Nina L (Inlägg 5010553)
Att man kan skriva in vikt gillar jag. Att man måste gillar jag inte. Inte alltid man har våg med sig heller.

Ok jag förstår problematiken. Är det verkligen så noga att räkna kalorier 24/7 då? Du kan ju lära dig uppskatta vikter på de livsmedel du äter ofta. 1dl havregryn ca 40g, 1 ägg i normalstorlek 55-60g, 1 banan ungefär 100g och så vidare.

daloatf 2011-04-24 11:10

Regga dig på shapeupclub , de kommer att komma ut med en android klient inom kort

Dreas 2011-04-24 11:58

Citat:

Ursprungligen postat av Nina L (Inlägg 5010553)

Nej, men du får väl utgå ifrån en medelvikt då. "Ett ägg" för programmet är ju lika mycket en gissning om inte mer än vad det blir för dig då du faktiskt kan uppskatta vad t.ex. ett ägg väger.

De ggr du inte har våg med dig kommer det inte bli exakt, oavsett hur häftigt program du har.

kaffekopp 2011-04-25 02:38

Myfitnesspal = win

Använder det dagligen, grymmt bra IMO!

Edit: missa delen med svenska rätter osv, vet inte ifall det Finns etc. Men jag har inte hittat någon matvara som inte Finns med där. Och du kan scanna streckoden på matvaran så hittar den näringsvärdet för den Varan automagiskt etc! Bor dock I England så vet inte hur det funkar I sverige

Nina L 2011-04-28 06:41

Slutsats: Använder Matdagbok (Dumbbell) så länge. Det funkar faktiskt ok.

Citat:

Ursprungligen postat av vicarious (Inlägg 5010588)
Ok jag förstår problematiken. Är det verkligen så noga att räkna kalorier 24/7 då? Du kan ju lära dig uppskatta vikter på de livsmedel du äter ofta. 1dl havregryn ca 40g, 1 ägg i normalstorlek 55-60g, 1 banan ungefär 100g och så vidare.

Ja, det är noga, i alla fall i början av dieten, för jag är en mästare på att lura mig själv. Lite här, lite där, och ett konstant ökande av portioner. Verkar som att jag får lära mig att komma ihåg en del siffror. :)

Citat:

Ursprungligen postat av daloatf (Inlägg 5010602)
Regga dig på shapeupclub , de kommer att komma ut med en android klient inom kort

Gjort. Plastig sida, det där, men det verkar väldigt proffsig.

Citat:

Ursprungligen postat av Dreas (Inlägg 5010664)
Nej, men du får väl utgå ifrån en medelvikt då. "Ett ägg" för programmet är ju lika mycket en gissning om inte mer än vad det blir för dig då du faktiskt kan uppskatta vad t.ex. ett ägg väger.

De ggr du inte har våg med dig kommer det inte bli exakt, oavsett hur häftigt program du har.

Nej, det är mycket mer än gissning för mig om jag inte har något att jämföra med. I programmet antar jag att någon någongång i alla fall vägt åtminstone ett ägg för värdet.

Stod med en portion ugnspannkaka härom dagen och visste inte om den vägde 100 eller 300 gram. (Jag har "pedagogiska måltider" på jobbet.)

Citat:

Ursprungligen postat av kaffekopp (Inlägg 5012268)
Myfitnesspal = win

Använder det dagligen, grymmt bra IMO!

Edit: missa delen med svenska rätter osv, vet inte ifall det Finns etc. Men jag har inte hittat någon matvara som inte Finns med där. Och du kan scanna streckoden på matvaran så hittar den näringsvärdet för den Varan automagiskt etc! Bor dock I England så vet inte hur det funkar I sverige

Den verkar skitbra för England/Amerika i alla fall. Får se hur lång tid det tar för att streckkodsmagiken skall komma hit.

Sushipinne 2011-04-28 18:52

Citat:

Ursprungligen postat av Nina L (Inlägg 5010485)
Blir tokig på att välja kaloriräknarprogram! *gah!*

Det enda jag hittat som verkar ok är dumbells "Matdagbok", men den är ändå inte bra för jag kan inte skriva in t ex "1 ägg" utan jag måste skriva antal gram ägg.

Det finns ju massor av amerikanska varianter som verkar bra, men jag vill gärna använda något som är gjort för den svenska marknaden, med svenska livsmedel och maträtter.

Någon som vet vad som fungerar bäst? Jag kan tänka mig att betala en liten slant för något som är smidigt och snyggt.

Vad heter programmet?!

Nina L 2011-04-28 19:21

Citat:

Ursprungligen postat av Sushipinne (Inlägg 5020479)
Vad heter programmet?!

Appen heter Matdagbok.

mattilainen 2011-04-28 19:58

viktpejl är riktigt nice :) Kan lägga in sina egna där och så trycker man bara på + när man vill lägga till de. Visst, det kommer visa i gram men lägger du in typ en korv som 100 gram så skriver du bara in 200 gram när du har ätit 2 såklart. Då ska ju kcal vara på just en korv självklart.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:17.