![]() |
Maximal fettinlagring
1. Hur mycket fett kan man maximalt lagra per dag?
2. Finns det siffror på vilket kcal-överskott det börjar inträffa? MVH |
Ett kcalöverskott, oavsett storlek, kommer att ge ökad fettinlagring. Om jag förstår din fråga rätt. Jag antar att vad som begränsar är hur mycket mat man lyckas få i sig. Tror det är svårt att äta så pass mycket att man går över något tröskelvärde för just fettinlagringen, om det inte föreligger något problem med tarmar eller ev medicinering.
|
Undrar hur mycket man skulle klara av att pressa in via dropp, (bara fettdelen då)?
|
Man kan öva upp sin tolerans för fett. Det beror på hur många måltider du äter per dag också. För mig finns det i praktiken en gräns som gör det svårt att få i mig mer utan att må illa eller bli dålig i magen så att det ändå inte tas upp.
|
Citat:
Men mer än teoretiskt kan det ju naturligtvis aldrig bli. Om det nu inte sker något radikalt med forskningsetik. |
Citat:
|
Marknaden domineras av Intralipid eller snarlika produkter. Ger ca 1200 kcal / dygn. Kopplar man in glukos/salt i andra armen får man ytterligare 300 - 400 kcal/dygn.
|
Citat:
Fullt möjligt men inget kul alternativ till mat :P |
Undrar på ett sidospår av annan tråd, hur mycket kan kroppen ta upp i kalorier?
|
Citat:
Sedan finns det ju teoretiska tidsintervall för gram näringsämne/timme så inom 24 timmar kanske man kan se en gräns men det innebär ju inte att det fortsätter att tas upp. |
Mycket. Beror på källa. Bara socker över 40000 kcal.
Citat:
|
Citat:
Grub tack för svar, som vanligt perfa! Du har ingen koll på simmaren jag beskrev? Har för mig det var du som berättade det här på kollo. |
Citat:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:37. |