![]() |
Dietära fettsyror och risk för depression
Citat:
http://www.plosone.org/article/info%...l.pone.0016268 |
Intressant studie
Transfetter suger alltså fortfarande. |
Citat:
Allt det här diskuteras säkert men jag orkar inte läsa den nu. :D |
Vad äter man i Spanien som innehåller delvis härdat fett ? Kakor, kex, margarin, godis ?
|
Citat:
|
Citat:
|
Gode gud så svårtolkat. :Virro
|
Intressant ändå att de i princip rökte lika mycket i genomsnitt. I sydeuropa kanske inte rökningen bör ses som samma markör för ohälsosamt leverne som i Sverige. Där röks det ju fortfarande massor bland alla grupper i samhället med avseende på inkomst, utbildning, SES med mera.
|
Vad jag kan se så är det 0,4% av energiintaget (fettet i ost och fullfet mjölk) som är det som orsakat den negativa påverkan de ser. Någon som kan säga hur stor del av energiintaget som kommer från dietärt fett i en "normal" svensk kost?
|
Du har texten ?
0.4 energiprocent verkar vara energiandelen från transfett. Ifall det då är transfett i mjölken som avses så har vi fått problem:D Alla är kategoriska att transfett från delvis härdad olja är farligt medan transfettet i mjölk som är naturligt, minst är neutralt som mättat fett eller t o m nyttigt. |
Citat:
Citat:
|
Dietärt fett = fett i maten du äter.
Postat via en mobil enhet |
|
Citat:
nu är jag kanske ovanligt dum när det gäller sådant här men vilket annat fett finns det? Är det redan inlagrat fett som man kan tänkas syfta på om man inte kallar det dietärt? jaja... tack för klargörandet i alla fall. |
Vilka distinktioner man gör beror nog lite på vad man vill förmedla. I studier som den här skriver man "dietary fat" för att vara extremtydlig med att man menar fett som personerna i studien äter. Fackspråk, helt enkelt. I vardagsspråk behöver du sällan vara så petig; folk förstår för det mesta om du syftar på smöret du brukar ha på mackan eller smörjolja (iofs kommer även smörjoljan att vara dietärt fett om du äter den).
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:46. |