![]() |
Äter jag för många mål per dag?
Jag äter ganska ofta på dagarna för att... jag alltid gjort det. Men jag läser ofta på forumet att folk ifrågasätter antalet gånger man äter. Många verkar förespråka att äta mer sällan (kan man säga så?).
Så här kan en dag se ut: Frukost Mellanmål Lunch Mellanmål Middag Jag tränar oftast på lunchen och då vill jag få i mig lite innan träningen. Det kanske inte ens behövs bara man får i sig efteråt? |
Är individuellt huruvida man vill äta innan träning. Det är dock målet efter som är viktigast för muskeltillväxt, även om maten innan kan påverka prestationen för vissa. Äter man för tätt inpå träningen kan man också prestera sämre. Det är inget fel att äta ofta, folk på forumet reagerar oftast på folk som tror att ens förbränning ökar av att man äter 10 gånger per dag, vilket är en myt.
|
Citat:
|
Citat:
Trivs du så kör, ingen menar att det är sämre att göra som du. Bortsett från tandhälsa. |
Kanske är det så att du fungerar bäst med fem måltider. Prova på att skippa mellanmålen och ät lite större portioner på övriga måltider. Om du inte trivs med tre måltider i stället för fem så ska du givetvis inte följa det :)
Jag föredrar tre måltider; frukost, lunch och kvällsmat. |
Jag är som rumsren. Skulle jag äta 5-6 ggr om dagen är risken att jag skulle tappa kollen på intaget. Så 3 mål är lättare för mig.
|
Citat:
Det blir en massa onödigt tänkande och uträknande under dagen om man nu inte äter exakt samma sak varje dag. Sen orkar man inte go runt med en massa shakes om dagarna för att man MÅSTE äta 6 ggr om dagarna. Själv äter jag 2 ggr om dagen. Lunch och kvällsmat. Funkar klockrent. |
Nej de tycker jag inte, och som sagt det negativa med att äta många mål är att tänderna tar stryk.
|
För att i någon mån uppväga förespråkarna för att äta färre gånger per dag, så funkar jag bäst på typ fem, d.v.s. frukost, lunch och middag + mellanmål. Jag kommer ofta hem så pass sent på kvällarna att glappet mellan lunch och middag skulle a) göra att jag under eftermiddagen var för hungrig för att riktigt koncentrera mig på vad jag håller på med, b) vara så hungrig när jag kom hem att jag åt upp allt som kom i min väg.
Det finns inget "rätt" eller "fel" antal mål, förutom möjligen "0" (eftersom man dör då), utan man väljer det som funkar och som man gillar. Sköter man sina tänder skall tandhälsan inte behöva vara något problem. Just nu är det lite mer inne att äta färre gånger, tidigare var det mer inne att äta fler. Det lär väl svänga igen innan vi dör. |
Jag har ganska dålig aptit och har svårt/omöjligt att komma upp i mina ~3000-4000 kcal / dag med bara ett fåtal mål mat. Jag måste helt enkelt äta "mycket" och ofta för att klara det. Nu under början av dieten är det trots sex mål mat per dag stundvis småkämpigt för mig att äta alla mina kalorier från bra källor.
|
Citat:
Skämt o sido. Det är helt förståeligt. |
Vad bra, då fortsätter jag eftersom det fungerar. Ett problem kan ju vara på helger när jag är på utflykt med barnen eller liknande (och inte har tillgång till en kyl full med goda proteiner) eftersom jag är så beroende av att äta flera mål. När jag är på jobbet under vardagarna så har jag alltid kylen nära och kroppen är van att äta ofta.
Så... bättre planering för helgerna helt enkelt. |
Citat:
Ont: käkar ett mål mat om dagen efter styrkepass, fyller upp proteinbehovet med vassle. funkar finfint för mig |
Citat:
|
Intressant hur PF/LG skakat upp saker och ting, helt plötsligt frågar folk om de inte äter för frekvent.. Haha!
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:56. |