![]() |
Vetenskapen bakom muskeltillväxt: protein
Citat:
|
Citat:
Finns några tecken på att ett intag före kan försämra intaget efter? |
1. Ja.
2. Nej, men inte tvärtom heller. Det är inte undersökt. Men efter lär vara det som gäller. |
Jag kommer ihåg för 5 år sen när det börjades prata (vad jag vet) om att intag före var bättre och då var det ändå effekten efter passet som jämfördes och inte effekten under passet.
Intag före gav alltså bättre effekt efter passet än intag efter gav efter passet. Är det motbevisat eller har dom bara jämfört "intag före och effekt under" vs "intag efter och effekt efter"? |
Man har kommit på att mätmetoderna som användes antagligen inte gav tillförlitliga resultat.
Citat:
Man har lärt sig mer om aminosyremetabolism och dess relation till styrketräning sedan 2001, då "förestudien" utfördes. |
Trevligt. Mindre utgifter.
|
Citat:
Det här är väl en sammanställning från flera studier och bara dom inte tagit miste och jämfört studier med olika mätperioder mot varandra i sammanställningen eftersom dom nämner mätning under passet. |
Om man tänker träning på morgonen/"fastande", finns det anledning att tro att något annat gäller då?
Angående EAA innan dvs. |
Citat:
|
Känns som att IF får mer och mer vatten på sin kvarn om jag inte missuppfattar helt.
Blir till att köra runt 10 gram EAA efter passet då. |
Citat:
1) Intag före och mätning under. vs. 2) Intag efter och mätning efter. Nämns inget om intag före och mätning efter. Så därför undrar jag om dom rört ihop summeringen, dom har jämfört olika saker. |
Som sagt, man vet mer om aminosyremetabolismen i dag, och "Provision of protein during a workout would... be appearing in the circulation when muscle is not able to make good use of them".
|
Citat:
Jag vet att intag före och under passet inte har effekt under passet MEN det har (vad jag vet) aldrig pratats om nån effekt under passet utan dom tar upp det nu i den här artikeln och jämför med efter. Jag tycker inte det säger så mycket om vad ett intaget före har för effekt efter passet i jämförelse med intag efter passet. Det är ju en summering och kanske dom har blandat ihop vad som är före under och efter så det blir missvisande. |
Ja men när passet är över har redan aminosyreupptaget passerat och aminosyrenivåerna i blodet gått ner.
|
Citat:
Det där står inte i artikeln utan det nämns bara mätningar under passet vid intag före, därför undrar jag. |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:16. |