![]() |
Effekter av ett högt proteinintag?
Har legat på ca 3-4 g/kg kropssvikt per dag under ett par månader nu och under senaste tiden har jag vaknat på natten ca 2 ggr per natt pga av att jag måste upp o pissa. När klockan ringer på morgonen är jag lika nödig igen och även torr i munnen.
Kan detta ha nåt att göra med mitt rätt höga intag av protein? Nån som upplevt nåt liknande? |
Mja, protein är beroende av vatten i kroppen, varför har jag glömt.
1l vatten per g/p/kg-kv. Varför intar du så mycket protein? |
Ett högt proteinintag sätter lite större press på njurarna. Hur högt du måste gå för att det ska vara direkt ohälsosamt är väl inte helt fastställt. Visserligen vet vi inte heller något om din nuvarande njurfunktion. Vid ett stigande krea och urea samt försämrat GFR skulle jag ta det lugnt med proteinintaget. Detta får du dock endast reda på efter ett läkarbesök med specifika prover. Menar inte på något sätt att du faller inom njursviktskategorin.
Varför ligger du så högt som 3-4g? |
Citat:
Dessutom tycker det är gott med kött, fisk, ägg och mjölkprodukter. |
Citat:
|
Beroende på vad du fått ditt protein ifrån är det också lätt att komma upp i höga nivåer av bland annat kalcium och järn med vid stora proteinintag.
Håller med i det Apos skriver. |
Upp mot 365gr/dag har väl visat sig i studier vara "säkert". Dvs upp till den mängden är det bevisat att njurar och lever klarar av deamineringen iaf.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16779921 Men som de andra skrev så kräver ett högt proteinintag ett högre vätskeintag så drick rikligt. |
Citat:
Citat:
|
Ok tack för svaren. Dricker redan helt ok med vätska tror jag men kan ju dricka lite till.
Men kommer de inte innebära jag måste springa på toa ännu oftare?^^ Det är ju det som är lite störande hehe |
Citat:
Dock är detta en siffra med gott om utrymme uppåt för oss tränande. Studien är gjord på icke tränande individer och möjligheten att hantera mer protein är säkerligen högre för tränande individer. Sedan deamineras inte allt protein heller utan en del protein används direkt i vävnadssyntes och därmed finns ytterligare lite säkerhet uppåt i proteinintaget! |
Jag upplever precis samma sak och ligger också kring 4g protein per kroppskilo. Blir törstig som fan i samband med måltiderna och i och med det höga vätskeintaget ska det givetvis stigas upp och pissas 5-tiden på morgonen varje natt. :D
|
Citat:
|
Dricker också enorma mängder vätska vid högt protein intag.
Speciellt med fett och salt. |
Varför inte bara ligga kvar i sängen och pissa? Problem solved.
Nä då, men 2.7g/kv kg bör ju räcka långa vägar? |
Märker samma sak, verkar dock ha en magisk gräns runt 310g protein, ligger jag under det eller runt det så är det lugnt, mer så får jag räkna med två extra toalettbesök på natten. Antar att det har att göra med att det blir mindre kolhydrater vid ökat proteinintag, det i kombination med det som nämns ovan leder till fler toabesök.
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:02. |