Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Diet, Deff & Fettminskning (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Bränna fett och få muskler ? (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=156717)

skumpah 2010-11-18 13:27

Bränna fett och få muskler ?

Hej jag har kollat runt lite på hur man gör för att bränna fett och få muskler samtidigt. Om jag har fattat det rätt så är det 6-7 mål om dagen nyttiga då, och stryrketräning och cardio träning. Så nu undrar jag kommer detta funka som jag gör för att bränna fett och få lite muskler samtidigt ?

Jag äter 6 mål om dagen med Protein rik mat som kyckling,laxfile,räkor,kött osv osv och om det fattas protein tar jag lite pulver till. Sen till det äter jag alltid sallad med ärtor,isbergssallad, tomat, vitkål osv osv.

Jag är på gymmet varannan dag så måndag, onsdag, fredag osv osv. Tränar så hårt jag bara kan.

Emellan då jag inte är på gymmet springer jag ute på kvällen. Någon dag vila emellan på springningsdagar.

Ligga alltid på underskott av kalorier varje dag.

Fiedeli 2010-11-18 19:08

Citat:

Ursprungligen postat av skumpah (Inlägg 4703789)
Hej jag har kollat runt lite på hur man gör för att bränna fett och få muskler samtidigt. Om jag har fattat det rätt så är det 6-7 mål om dagen nyttiga då, och stryrketräning och cardio träning. Så nu undrar jag kommer detta funka som jag gör för att bränna fett och få lite muskler samtidigt ?

Jag äter 6 mål om dagen med Protein rik mat som kyckling,laxfile,räkor,kött osv osv och om det fattas protein tar jag lite pulver till. Sen till det äter jag alltid sallad med ärtor,isbergssallad, tomat, vitkål osv osv.

Jag är på gymmet varannan dag så måndag, onsdag, fredag osv osv. Tränar så hårt jag bara kan.

Emellan då jag inte är på gymmet springer jag ute på kvällen. Någon dag vila emellan på springningsdagar.

Ligga alltid på underskott av kalorier varje dag.

Det är extremt svårt att bränna fett, dvs ligga på kaloriunderskott, och samtidigt bygga muskler. Teoretiskt säkert möjligt men praktiskt väldigt svårt.

Men som sagt så går det.

Några handfasta råd och tips. Ingen mirakelkur, några självklarheter men kan funka:

Om du inte tränat på ett tag eller aldrig någonsin kommer du troligtvis märka resultat ganska omgående oavsett diet. Däremot blir det svårt att bygga mer efter första omgången, troligtvis hamnar du på en platå.

Se till att inte äta allt för lite, max 500 kcal under ditt energibehov per dag.

Ät direkt efter träning, protein såväl som kolhydrater - inte nån jävla gainomax. Köp mer prisvärda produkter som proteinpulver (utan för mycket kalorier) och ta en banan eller ett äpple.

Träna hårt när du väl tränar. Säger kroppen ifrån träna ändå men unna dig vila då och då.

Ge inte upp. Du kommer märka resultat.

Du kommer inte se ut som Arnold, bara att inse. Christiano Ronaldo är enklare att uppnå, satsa på den typen av kropp istället om du deffar men vill se lite "fit" ut.

Lycka till :hbang:

limenka 2010-11-18 19:16

För det första kan du väl utesluta cardion då den är direkt "skadlig" för muskeluppbyggnaden. För det andra så satsa på otroligt litet underskott med sjuhelsikes mycket protein.

Xtronal 2010-11-18 19:32

Jag tycker att folk bör använda "SÖK" funktionen, den här frågan tas säkert upp en gång i veckan minst.

chrilledude 2010-11-18 19:34

Väldigt svårt att svara på med den lilla infon du gav. Är du nybörjare så går det, sikta på 200-250g protein/dag och ungefär 300-500kcal underskott per dag. Träna inte för mycket heller. Cardion kan du skippa för det mesta, som limenka sa.

Det går, men det går sakta (om du nu inte är nybörjare, då går det lite fortare).

Eddie Vedder 2010-11-18 21:04

6-7 måltider behöver du definitivt inte krångla med. Der är inte fel men det är heller ingen fördel.

chrilledude 2010-11-18 21:11

Citat:

Ursprungligen postat av Eddie Vedder (Inlägg 4704829)
6-7 måltider behöver du definitivt inte krångla med. Der är inte fel men det är heller ingen fördel.

Nu blev jag lite nyfiken. :)

Menar du att det inte är en fördel för att det blir jobbigt med så många måltider, eller menar du att det är dåligt på något annat sätt? Själv äter jag alltid runt 5-6 måltider per dag, så blev nyfiken. :)

Apos78 2010-11-18 21:12

Folk här är livrädda för all typ av konditionsträning/cardio. Om det finns ett uns av vilja att skapa sig en hållbar och hälsosam fysik så ser jag inga som helst fördelar med att lägga in ett konditionspass med jämna mellanrum. Visst, det kan ge lite mer uppförsbacke i att bygga muskler "optimalt" men den största påverkande faktorn lär det aldrig bli.

Spring/cykla/gå/simma om du vill, givetvis.

Eddie Vedder 2010-11-18 21:12

Citat:

Ursprungligen postat av chrilledude (Inlägg 4704856)
Nu blev jag lite nyfiken. :)

Menar du att det inte är en fördel för att det blir jobbigt med så många måltider, eller menar du att det är dåligt på något annat sätt? Själv äter jag alltid runt 5-6 måltider per dag, så blev nyfiken. :)

Jag menar att det inte finns någon som helst fördel ur förbränningssynpunkt. Det är vedertagen fakta.

Apos78 2010-11-18 21:16

Och "ingen fördel" behöver där inte betyda sämre, som redan nämnts. Ingen fördel helt enkelt. Välj det du finner mest praktiskt och passande i din vardag.

chrilledude 2010-11-18 21:25

Citat:

Ursprungligen postat av Eddie Vedder (Inlägg 4704869)
Jag menar att det inte finns någon som helst fördel ur förbränningssynpunkt. Det är vedertagen fakta.

Jaha jaså, jo det har man ju läst om ett par gånger.

Citat:

Ursprungligen postat av Apos78 (Inlägg 4704884)
Och "ingen fördel" behöver där inte betyda sämre, som redan nämnts. Ingen fördel helt enkelt. Välj det du finner mest praktiskt och passande i din vardag.

Jo, det är sant. 5ggr/dagen it is. :)

Fiedeli 2010-11-19 10:54

Citat:

Ursprungligen postat av Apos78 (Inlägg 4704867)
Folk här är livrädda för all typ av konditionsträning/cardio. Om det finns ett uns av vilja att skapa sig en hållbar och hälsosam fysik så ser jag inga som helst fördelar med att lägga in ett konditionspass med jämna mellanrum. Visst, det kan ge lite mer uppförsbacke i att bygga muskler "optimalt" men den största påverkande faktorn lär det aldrig bli.

Instämmer. Usain Bolt - han har väll en hyfsad fysik liksom?

K1, Tae Kwon Do, MMA är ju all kampsporter där kondition och uthållighet är obligatoriska moment i träningen.

Sant är väll att ifall man vill se ut som Hulken kanske det bli svårt med konditionsträning samtidigt som man försöker eftersträva den massa det monstret har. Å andra sidan så måste man ju ha någon slags kondtion för att kunna deffa ned sig efter en bulk. Promenader i all ära, men det är väll något gruvligt mycket skönare att springa?

Apos78 2010-11-19 14:24

Citat:

Ursprungligen postat av Apos78 (Inlägg 4704867)

Och givetvis ska det stå nackdelar där istället...

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:59.