![]() |
Jag är förkyld nästan 10 gånger per år
För dryga 2 år sedan var jag aldrig förkyld, oavsett hur jag klädde mig.
För i tiden gick jag runt i shorts, linne och öppet fönster på vintern utan att bli förkyld. Nu dock i 17/18 års åldern blir jag förkyld väldigt ofta, skillnaden är nu att jag går runt med mjukisbyxor, t shirt och strumor, dvs motsatsen till vad jag hade på mig när jag gick runt frisk året runt. Jag förstår inte riktigt vad som händer? Jag var sjuk för 2 veckor sedan, blev äntligen frisk, sen 1 vecka senare blir jag förkyld, igen... Det jag undrar är om jag kanske har dåligt immunförsvar eller hur ligger det till? Och nej, jag överdrivet inte med att jag är förkyld runt 10 gånger per år, detta är väldigt jobbigt psykiskt gällande tränandet. |
Du kanske kommer i kontakt med mycket virus om dagarna. Det har ingentingmed att det är kallt o göra.
|
Var bor du?
När jag bodde i spanien hade jag 14 förkylningar på 22 månader. INte en aning vad som var fel. Att jag hade AC kanske? Att jag inte tålde bakterierna i landet etc? Flyttade tillbaka till norden så löste sig allt dock. Var noga med hygienen. Jag skulle ringa vårdguiden och snacka med dom 08 320 100 eller snacka med nån läkare. |
Har haft samma problem, saker som jag gjort som hittills funkat (peppar peppar!!!) är: Tvätta händerna ofta, undvika att ta på för mycket saker. Undvika att ta på saker sen peta mig i näsa, ögon eller mun (biter på naglarna....). Utöver det så försöker jag lägga mig tidigare och dricka lite mer vatten. Ja, jo, så har jag även börjat äta mer sällan, större mål och slutat tänka på att jag blir sjuk hela tiden(placebo).
|
Förkyld som i snuva, hosta och halsont behöver inte bero på förkylningsvirus utan det finns många saker som visar dessa symptom.
Någon förändring i din närmiljö? |
Det är inte helt omöjligt att du har blivit allergisk. Allergi mot mögel eller husdjur kan ge väldigt sjukdomsliknande symtom, rinnande näsa och ögon, feber, allmänt matt i kroppen. Har du koll på om det kommer i vissa miljöer eller liknande?
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
När det är kallt så fungerar också slemmhinnorna superuselt och man blir sjuk lättare. |
Citat:
|
Citat:
|
Kan det vara astma/allergi? Man tror ofta det är förkylning när det är oupptäckt och obehandlat. Tex damm/mögel/kontaktallergi med viss mat.
|
Citat:
|
Nu har jag blivit sjuk igen, det är helt ologiskt, har verkligen tvättat händerna ständigt och varit skötsam.
|
Sluta åka buss,sluta gå på krogen, sluta vara på gymmet och tvätta händerna.
|
| Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:57. |